3. Tipuri de integrare în muncă a întreprinderilor sociale în regiunea valonă, Belgia
Există mai multe tipuri de WISE care deservesc o varietate de scopuri și grupuri țintă în Valonia:
3.1 Întreprinderi de integrare în muncă (întreprinderi de inserție sau EI)
Decretul din 19 decembrie 2012 își limitează domeniul de aplicare la societățile pe acțiuni (SA), societățile cooperatiste cu răspundere limitată (SCRL) și grupurile de interes economic (GIE). Aceste societăți comerciale trebuie să aibă și un scop social în sensul articolului 661 din Codul societăților comerciale.
Aceste companii trebuie să producă bunuri și servicii, urmărind în același timp un obiectiv „social” specific de integrare durabilă și de înaltă calitate a lucrătorilor dezavantajați sau grav dezavantajați.
Consiliul de administrație al întreprinderilor de integrare trebuie să includă minim cinci persoane fizice fără legături de familie de gradul I și II. Decretul reține 3 categorii de întreprinderi de integrare:
- Întreprinderi mici și mijlocii în sensul anexei 1 a RGEC
- Societăți ale căror capital social sau drepturi de vot sunt deținute în principal de autoritățile locale (municipalii, asociații de municipii, CPAS, companii intermunicipale, autorități municipale autonome, provincii, asociații provinciale, autorități provinciale)
- Compania mare, adică societatea care nu mai este o întreprindere mică sau mijlocie în sensul pct. 1° deoarece: fie reunește mai multe societăți cu scop social legate între ele printr-o participație comună; sau are în acționariat o societate de muncă adaptată sau o ASBL agreată pentru o misiune de integrare socio-profesională a unui public dificil și, în acest sens, depășește 250 de lucrători echivalent normă întreagă; sau îndeplinește simultan condițiile menționate la prima și a doua liniuță.
O societate de integrare este o persoană juridică constituită sub forma unei societăți comerciale cu scopul social de integrare socio-profesională a persoanelor greu angajabile aflate în căutarea unui loc de muncă, prin recurgerea la o activitate producătoare de bunuri sau servicii. Întreprinderile de integrare în muncă (întreprinderile d’insertion sau EI) oferă oportunități de muncă pentru persoanele mai puțin privilegiate și garantează o angajare de durată, cu spațiu pentru formare și sprijin într-un mediu de muncă în care responsabilitatea socială corporativă este un element central.
EI pentru lucrătorii defavorizați (societăți de integrare, modelul tipic WISE), trebuie, conform decretului din 20 octombrie 2016 privind acordul de inițiative de economie socială și acordul și subvenționarea WISE-urilor, să îndeplinească anumite criterii pentru a fi recunoscută oficial. În primul rând, trebuie să fie o întreprindere comercială cu scop social care urmărește în mod explicit integrarea persoanelor slab calificate printr-o activitate care produce bunuri și servicii prin angajare. Chiar înainte de a fi recunoscută ca WISE, întreprinderea trebuie să fie recunoscută ca „inițiativă socială” de către Regiunea Valonă. Pentru a face acest lucru, trebuie să respecte cele patru principii ale economiei sociale:
- Scopul serviciului adus comunității sau membrilor, mai degrabă decât un scop de profit
- Autonomia de management
- Proces democratic de luare a deciziilor
- Prioritatea oamenilor și a muncii asupra capitalului în distribuția venitului
De asemenea, trebuie să ofere îndrumări tehnice, formative și sociale adecvate lucrătorilor lor slab calificați.
Întreprinderile de integrare sunt supuse aceleiași restricții ca și cea impusă SFS în ceea ce privește distribuirea profiturilor, și anume aceea că:
- în cazul repartizării unui profit patrimonial către asociații săi, întreprinderea de integrare trebuie să limiteze această distribuție la o dobândă fixată de rege (în prezent, 6%);
- trebuie să dezvolte și activități care generează valoare adăugată socială, respectiv producția de produse sau dezvoltarea de servicii care nu dăunează mediului, contribuie la dezvoltarea durabilă și servesc unui scop social.
Apoi, pentru a fi recunoscută ca WISE, întreprinderea trebuie, conform aceluiași decret, să îndeplinească mai multe condiții cumulative, inclusiv să aibă 50% lucrători grav defavorizați în termen de 4 ani de la acreditare. Pentru a fi aprobată, societatea de integrare trebuie să se angajeze în special să includă, printre persoanele angajate în baza unui contract de muncă, un anumit procent de lucrători aparținând grupului țintă. Pe partea valonă, acest procent trebuie să fie de cel puțin 20% la sfârșitul celor douăsprezece luni de la notificarea aprobării; 30% în medie anuală în următoarele douăsprezece luni; 40% în medie anuală în următoarele douăsprezece luni; 50% ca medie anuală în anii următori – cu, în toate cazurile, minimum un echivalent normă întreagă. Pe partea Bruxelles-ului, din numărul total de angajați, procentul lucrătorilor din publicul țintă trebuie să se ridice la cel puțin 30% din personalul operațional al companiei.
Acreditarea se acordă de către un comitet de acreditare specific format din autoritate publică și actori din economia socială, pe o perioadă de 2 ani, apoi reînnoită pentru 4 ani. După această perioadă de 6 ani, poate fi acordată pentru o perioadă nedeterminată (Belgia Valonia 2016a).
În Regiunea Valonă, termenul „căutător de locuri de muncă dificil de plasat” (DEDP) înseamnă persoana care, la momentul angajării în întreprinderea de integrare, nu deține o diplomă de studii medii, superioare sau echivalente și care este înregistrat ca solicitant de locuri de muncă la Oficiul Valon pentru Formare Profesională și Ocuparea Forței de Muncă.
Întreprinderea de integrare trebuie să respecte și o tensiune salarială moderată, care nu poate depăși, în echivalent normă întreagă, un raport de 1 la 4 între salariile cele mai mici și cele mai mari.
Întreprinderea de integrare trebuie să respecte și definiția unei întreprinderi mici (în special trebuie să angajeze mai puțin de 50 de persoane și să aibă fie o cifră de afaceri anuală care nu depășește șapte milioane de euro, fie un bilanț total anual care nu depășește cinci milioane de euro); și trebuie să încheie un acord cu Oficiul Valon pentru Formare Profesională și Ocuparea Forței de Muncă, pentru a asigura, dacă este necesar, urmărirea formării profesionale pentru DEDP.
Criteriile luate în considerare pentru acordarea aprobării includ în special demonstrarea viabilității suficiente. Astfel, cererea de aprobare trebuie să cuprindă, printre altele, elemente legate de perspectivele de marketing și de profitabilitate ale companiei; o descriere a resurselor materiale și umane implementate pentru realizarea proiectului, inclusiv resursele prevăzute pentru funcția de supraveghere a publicului țintă; o prezentare a abilităților și experienței managerului de afaceri, în special în domeniul managementului; un plan financiar care acoperă următorii trei ani, precum și, pe partea valonă, un proiect de buget detaliat pentru anul calendaristic al exercițiului financiar curent, iar pe partea de la Bruxelles, un plan de afaceri detaliat pentru anul calendaristic care urmează exercițiului curent.
Subvenții
Decretul din 19 decembrie 2012 stabilește 3 tipuri de ajutor:
- o subvenție pentru utilizarea unui secretariat social;
- o subvenție în cadrul acordării unui mandat SIEG (Servicii de interes economic general);
- o subvenție pentru lucrătorii dezavantajați (TD) sau grav dezavantajați (TGD).
- Subvenție pentru utilizarea unui secretariat social
Această subvenție în valoare de 1.500,00 EUR se acordă firmelor agreate afiliate la un secretariat social agreat sau care utilizează un serviciu de management al resurselor umane dependent de o autoritate locală.
Se acordă pe bază de adeverință de la secretariatul social agreat sau departamentul MRU.
2. Subvenție pentru mandatul SIEG
Anual, societatea de integrare agreată poate beneficia de o subvenție în cadrul unui mandat de gestionare a unui SIEG.
Acest grant este destinat să acopere costurile asociate cu angajarea unui asistent social (costul salarial, inclusiv costurile de călătorie și costurile de funcționare de maximum 15% din costul salarial).
Valoarea acestei subvenții este de până la 100.000,00 EUR și este legată de numărul de lucrători defavorizați sau grav dezavantajați angajați în companie. Acest grant trebuie să respecte regulamentul european minim pentru SIEG.
Valoarea subvenției euro | Număr minim de lucrători dezavantajați (TD) sau grav dezavantajați (TGD) | Asistent social subvenționat |
25,000 | 8 | jumătate de timp |
50,000 | 26 | minim jumătate de timp maximum normă întreagă |
75,000 | 45 | minimum două jumătăți de timp maxim o normă întreagă și două jumătăți |
100,000 | 60 | cel puțin două jumătăți maxim două norme întregi |
Astfel, societatea agreată poate primi subvenția pentru mandatul SIEG doar în măsura în care suma totală a ajutorului minim pe care a primit-o nu depășește 500.000,00 EUR pe o perioadă de 3 ani fiscali.
3. Subvenție pentru muncitori
Acest grant depinde de:
– tipul de întreprindere de integrare aprobată:
- IMM-uri;
- dependente de autoritățile locale;
- companie mare în sensul articolului 2, § 1, paragraful 1, 5°, c) din decret.
– statutul lucrătorului:
- muncitor defavorizat (TD);
- lucrător grav dezavantajat (TGD).
– comitetul mixt din care face parte lucrătorul:
- grupa CP 121, 124, 145 și 302;
- celelalte CP.
– a timpului de lucru al lucrătorului.
– menţinerea respectării condiţiilor de avizare şi subvenţionare.
Subvenția se acordă numai pentru suplimentarea lucrătorilor, în raport cu forța de muncă de referință.
Această subvenție nu poate depăși jumătate din costul salarial peste 12 luni pentru un lucrător defavorizat (TD) și jumătate din costul salarial peste 24 de luni pentru un lucrător sever defavorizat (TGD).
Plata subvenției se întinde pe 4 ani în cota de 25% din suma totală.
Grantul astfel împărțit se plătește la rata unui avans de 75% la depunerea cererii de grant și un sold de 25% la sfârșitul unui an la prezentarea documentelor justificative și a dovezii de respectare a condițiilor. acreditare și subvenționare.
Acordarea subvenției obligă societatea să mențină lucrătorul în obligațiile unui contract de muncă pe parcursul celor 4 ani de la plata subvenției și în cei 3 ani care urmează.
Subvenția se ridică la maximum 18.000,00 EUR pentru un lucrător defavorizat (TD) și maximum 36.000,00 EUR pentru un lucrător grav defavorizat (TGD).
Se acordă și subvenții pentru sprijinul social al publicului țintă. Regiunea Valonă, la rândul său, acordă o subvenție de 33.000 de euro pe echivalent normă întreagă pe o bază anuală societății de integrare autorizată în vederea angajării unuia sau mai multor ghizi sociali responsabili cu asigurarea monitorizării sociale a lucrătorilor; această urmărire socială poate include sprijin pentru lucrătorii care doresc să se integreze pe piața tradițională a muncii. Alocarea asistenților sociali subvenționați se stabilește în funcție de numărul de lucrători care îndeplinesc anumite criterii specifice.
Întreprinderile de integrare beneficiază de o subvenție destinată în special să acopere parțial remunerația conducătorului întreprinderii precum și, dacă este cazul, pregătirea acestuia în domeniul managementului în economia socială. Întreprinderea de integrare beneficiază de această subvenție în mod descrescător pe parcursul celor trei ani de la data aprobării (20.000 euro primul an, 13.500 euro al doilea an și 7.000 euro al treilea an).
3.2 Întreprinderi de muncă adaptată anterior – entreprises de travail adapté ETA
Întreprinderi de muncă adaptată cunoscute anterior ca ateliere protejate (entreprises de travail adapté ETA) – acestea angajează persoane care nu au reușit să-și găsească un loc de muncă într-o companie obișnuită, a cărei inactivitate pe termen lung pe piața muncii este legată de obicei de circumstanțe personale.
Pentru a fi recunoscute și subvenționate, întreprinderile de muncă adaptată, ETA, cunoscute anterior ca ateliere protejate, trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la articolul 47 din Legea din 6 iulie 1963 privind inserția socială a persoanelor cu dizabilități. Aceștia trebuie să angajeze în primul rând persoane cu dizabilități care sunt înscrise în Fondul Național (și, prin urmare, au un handicap mintal mai mare de 20% sau un handicap fizic mai mare de 30%) și care, din cauza naturii sau a gradului de handicap, nu pot lucra temporar sau permanent în activitate profesională într-un mediu de lucru „normal”. Aceștia trebuie să se asigure că persoanele cu dizabilități pot face o muncă semnificativă și profitabilă, dar și să le ofere posibilități de cazare și promovare profesională și, dacă este posibil, acces la un loc de muncă „normal”. Pentru a oferi această pregătire, ETA trebuie să propună serviciile unui staff de coaching. Persoanele cu dizabilități trebuie să fie angajate prin contract de muncă în condiții adecvate de igienă și siguranță.
ETA-urile aparțin sectorului integrării în sens larg. Particularitatea lor este de a oferi un loc de muncă stabil și de durată lucrătorilor cu dizabilități, cărora le oferă un statut social și o anumită siguranță a locului de muncă garantată printr-un contract de muncă, un nivel de salariu minim și condiții de muncă adecvate (sarcini speciale de distribuție, ritm de lucru adecvat). ETA-urile beneficiază de o intervenție semnificativă a autorităților publice pentru a compensa pierderea de profitabilitate asociată angajării persoanelor cu dizabilități. Această politică publică de subvenții urmărește în special promovarea angajării continue a celor mai cu dizabilități. Acesta este motivul pentru care prevede ca lucrătorii să fie subvenționați în grade diferite în funcție de gravitatea deficienței sau incapacității lor.
ETA-urile trebuie să fie persoane juridice sau organizate de o persoană juridică pentru a fi aprobate și pentru a beneficia de subvenții. Acestea sunt în general constituite ca o asociație non-profit (ASBL) și oferă două tipuri de angajare: posturi de producție și posturi de conducere și de conducere a companiei. Proporția dintre lucrătorii cu dizabilități și lucrătorii apți este foarte diferită acolo, iar majoritatea persoanelor cu dizabilități se regăsesc în producție și persoanele apte de muncă în funcții de conducere. ETA-urile trebuie să acomodeze cu prioritate și în funcție de un procent minim de persoane recunoscute ca handicapate de instituțiile competente (AWIPH etc.).
Sectorul ETA se caracterizează printr-o mare diversitate în ceea ce privește dimensiunea, activitatea, nivelul de producție, practicile sociale etc., dar această diversitate tinde să se diminueze datorită fuziunilor și sinergiilor dintre ETA, care sunt din ce în ce mai frecvente. În mod neexhaustiv, ETA-urile se ocupă de următoarele activități: agricultură, meșteșuguri și textile, manipulare, curățenie, catering, ambalare, prelucrarea lemnului, horticultură și grădinărit, paleți, electronică, cablare, sudare mecanică, corespondență, tipărire etc. Activitățile lor sunt organizate după trei modele observate în mod obișnuit: unele ETA-uri încheie contracte de subcontractare cu companii private; alții lucrează pe cont propriu și, prin urmare, gestionează întregul proces de producție, de la proiectare până la comercializare; încă alții combină aceste două forme.
Companiile de Muncă Adaptată (ETA) sunt companii de economie socială a căror misiune prioritară este integrarea profesională a persoanelor cu dizabilități.
Pentru a-și îndeplini misiunea adoptă un vehicul economic: cel al companiei, oferind astfel:
- Un nivel de salariu garantat
- Statutul social și siguranța locului de muncă garantate printr-un contract de muncă
- Conditii de munca adaptate fiecarui individ
Cele 54 de ETA valone își vând serviciile și produsele pe piața obișnuită. Sunt un actor economic de sine stătător: îndeplinesc aceleași constrângeri ca și cele cerute oricărei alte structuri a circuitului „clasic”: calitatea serviciului, respectarea termenelor etc.
Active în peste 20 de sectoare majore, ETA-urile permit tuturor lucrătorilor lor să fie activi într-un loc de muncă adecvat, ținând cont de calificările lor și de handicapul de care pot suferi.
Profilul lucrătorilor din cadrul acestora este foarte variat. Pot fi persoane cu un handicap vizibil, un handicap de la naștere, persoane care au suferit un accident de muncă care a dus la o invaliditate permanentă sau persoane cu boli care nu se manifestă sau se manifestă în mod ușor.
Ele constituie principala oportunitate pentru persoanele mai puțin apte de a găsi un loc de muncă, precum și o posibilitate de integrare socială și împlinire în condiții optime din punct de vedere al remunerației, promovării, supravegherii și securității sociale.
Prin urmare, ETA se disting de companiile „clasice” prin:
Scopul lor social:
Provocarea pentru ETA valone este să urmărească mișcarea tehnologică, menținând în același timp obiectivul social. Scopul principal al ETA este de a lucra pentru integrarea persoanelor cu dizabilități în realitatea socială și în funcționarea companiei.
Scopurile lor de producție
ETA-urile sunt însoțite nu numai de considerente economice, ci și sociale. Obiectivul lor principal, spre deosebire de companiile obișnuite, nu este producția și căutarea unui profit maxim, ci adaptarea muncii, oferind în același timp calitate și satisfacție clienților lor.
ETA-urile pun așadar pe picior de egalitate, pe de o parte, producția care își propune să fie de calitate și care să răspundă cerințelor clienților lor și, pe de altă parte, revalidarea și reclasificarea socio-profesională a persoanelor cu dizabilități. Criteriile de evaluare a activităților de producție (cantitate, calitate, tip și stil) la care se face referire în ETA-uri sunt eterogene, s-ar putea spune individualizate, atât în ceea ce privește persoanele, cât și la bunuri sau servicii. servicii de produs.
AFT oferă formare pentru adulții cu puțină educație și pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă. Acești cursanți alternează între învățarea teoretică și formarea prin situații reale de lucru în cadrul companiei sau la fața locului. De asemenea, beneficiază de sprijin psihologic și social individualizat pentru a se înscrie într-un proces de (re)integrare profesională și socială.
Eweta, Federația Valonă a Companiilor de Muncă Adaptată (Fédération Wallonne des Entreprises de Travail Adapté), reprezintă toate cele 54 de Companii Valone de Muncă Adaptată, dar și pe cele de limbă germană. Sectorul reprezintă nu mai puțin de 10.000 de lucrători, dintre care peste 8.500 sunt cu dizabilități.
Datele principale ale ETA-urilor din Valonia
ETA-urile, în 2018, au reprezentat peste 10.000 de lucrători (10.250 de locuri de muncă valide și cu handicap), inclusiv:
- Aproape 8.500 de lucrători cu dizabilități
- Peste 8.500 de lucrători în producție
Caracteristicile acestor locuri de muncă:
- Aproape 90% contracte pe termen determinat
- 85% lucrători cu handicap
- 361 milioane de euro din totalul produsului
- 20 de sectoare – Tipurile de activități desfășurate de ETA sunt multiple, existând peste 20 de sectoare majore de activitate: alimentație, meșteșuguri, animale, construcții, lemn, electricitate, electronică, ambalaje, horticultură, tipografie, închiriere, mecanică, metale, curățenie, papetărie, plastic, catering, textile, sticlă și diverse.
3.3 IDESS (inițiative de dezvoltare a forței de muncă în sectorul serviciilor sociale de proximitate)
Procesul de recunoaștere IDESS (inițiative de dezvoltare a forței de muncă în sectorul serviciilor sociale de proximitate) este guvernat de decretul din 2006 privind acreditarea și acordarea IDESS, definind condițiile și procedurile de urmat. Printre cele 17 condiții care trebuie îndeplinite se numără cele de a dezvolta servicii comunitare în scopuri sociale și de a demonstra relevanța proiectului, precum și viabilitatea economică a acestuia. Întreprinderea trebuie de asemenea să propună, în colaborare cu serviciul public de ocupare, un proiect de integrare socială și profesională lucrătorilor (Belgia Valonia 2006).
Un IDESS este o structură aprobată care oferă servicii locale (lucrări mici de bricolaj, grădinărit) și servicii destinate persoanelor cu risc (taxi social, spălătorie și servicii de vânzare cu amănuntul) persoanelor fizice care locuiesc în Valonia sau organizațiilor nonprofit care au sediul social în Valonia. Unele IDESS pot oferi și servicii de curățenie pentru sediile micilor organizații non-profit. IDESS satisface nevoile indivizilor, deoarece acestea se referă la sarcini minore care sunt prea mici pentru a fi îndeplinite de profesioniști din sectorul privat. Aceștia pot oferi următoarele tipuri de servicii:
- lucrări minore de întreținere, reparații și îmbunătățiri ale locuinței sunt prea mici pentru a fi de interes pentru o companie „tradițională” și ar putea fi efectuate de un om de mână fără calificări speciale. Aceasta se referă atât la clădirea, cât și la mobilierul destinatarului
- sarcini minore de îmbunătățire și întreținere a zonelor verzi, cum ar fi: tăierea gazonului; tuns gard viu; îndepărtarea buruienilor din jurul caselor și curților; săparea grădinilor și a terenurilor de legume; tocat lemne pentru încălzire; colectarea și eliminarea deșeurilor și/sau a frunzelor și a ramurilor; curățarea mormintelor; îndepărtarea zăpezii și a buruienilor de pe trotuare
- transportul social este transportul destinat persoanelor „la risc” fără mașină și care nu pot folosi transportul public sau taxiurile
- spălătoria socială implică servicii de spălătorie pentru persoane „la risc”
- comerțul cu amănuntul social se referă la magazine pentru persoane „la risc” (vezi mai jos). Acestea vând produse alimentare sau produse de primă necesitate la prețuri care sunt cu cel puțin 30% mai mici decât cele disponibile în unitățile tradiționale de vânzare cu amănuntul. Activitățile de reparare, reciclare sau reutilizare sunt, de asemenea, eligibile, întrucât se referă la produsele nealimentare și la mâna a doua
- curățenie spații pentru sediile micilor organizații nonprofit
Un IDESS aprobat poate beneficia de două tipuri de subvenții:
- o subvenție care este destinată să acopere parțial costurile de funcționare
- o subvenție destinată să acopere parțial remunerația salariaților SINE (reintegrarea șomerilor foarte greu de plasat în economia de integrare socială), sau a celor care au fost angajați în temeiul art. 61 din Legea organică din 8 iulie 1976 privind Centre publice de asistență socială.
Ajutorul poate fi acordat și sub formă de puncte APE (ajutor pentru promovarea angajării), cu maximum 24 de puncte suplimentare pe IDESS. Mai exact:
- IDESS primește o subvenție anuală pentru a-și acoperi costurile de funcționare, cu condiția să angajeze cel puțin doi angajați FTE. Aceasta se ridică la 1.000,00 EUR per lucrător salariat cu statut „SINE”, în conformitate cu „Art. 60, Secțiunea 7” sau „Art. 61”.
- Se poate acorda o subvenție de 11.000,00 euro atunci când sunt îndeplinite trei criterii: IDESS angajează trei angajați FTE cu statut SINE, în conformitate cu articolul 60 sau articolul 61 din Legea organică din 8 iulie 1976 privind Centrele publice de asistență socială; această subvenție este dedicată achiziționării de vehicule care sunt adaptate pentru utilizare de către persoane în vârstă (articolul 3, secțiunea 1, alineatul 5 din decretul guvernului valon) sau persoanelor cu mobilitate redusă, sau adaptării vehiculelor existente; această subvenție nu a fost primită anterior.
- O subvenție anuală de 13.000,00 EUR per lucrător „SINE” sau „Articolul 61” angajat de IDESS ca FTE.
- O subvenție suplimentară de 1.000,00 EUR per lucrător care oferă servicii persoanelor „la risc” (vezi mai sus).
- IDESS poate beneficia și de asistență sub formă de puncte APE, care sunt destinate îmbunătățirii managementului sau lucrătorilor.
- Întreprinderi de formare par le travail (EFT) – acestea oferă angajare asistată pentru grupuri de persoane defavorizate.(art. 71) În același timp, oferă așa-numita „formare de integrare” menită să pregătească persoana pentru tranziția către angajare.
- Centrul de integrare socio-profesională CISP
În Valonia, CISP-urile oferă formare profesională și integrarea socio-profesională a adulților cu educație slabă și a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă. Sunt 157 dintre acestea constituite ca organizații non-profit sau în serviciul CPAS. În fiecare an, ei formează aproape 16.000 de cursanți, ceea ce reprezintă mai mult de 5,5 milioane de ore de formare aprobată (cifre 2017, sursa: Interfédé).