Politici de integrare pe piața muncii și întreprinderi sociale (WISE) în Valonia, Belgia

2. Lucrători dezavantajați și politici care îi vizează, inclusiv WISE

  • Definiția legală a lucrătorilor defavorizați

Regiunea Valonă definește categoria „Lucrătorilor defavorizați” în decretul din 20 octombrie 2016 privind acordul privind inițiativele economiei sociale și acordul privind subvenționarea WISE-urilor. Pentru a fi recunoscut ca lucrător defavorizat, sunt două condiții obligatorii. În plus, cel puțin o condiție suplimentară ar trebui să fie aplicabilă situației dumneavoastră (Belgia. Wallonia 2016a).

Condiții obligatorii:

  • Să nu aibă o calificare de studii medii superioare sau profesionale
  • Pentru a fi înregistrat ca un solicitant de locuri de muncă neocupat

Condiții suplimentare:

  • Pentru a primi o taxă de șomaj, taxă de integrare socială sau niciun venit timp de cel puțin 6 luni
  • Să aibă între 18 și 24 de ani
  • Să fie peste 50 de ani
  • Să fie părinte singur
  • Să fie parte dintr-o categorie sexuală slab reprezentată într-un anumit sector
  • Să fie membru al unei minorități etnice dintr-un stat membru și să aibă nevoie de pregătire lingvistică
  • să fie recunoscut ca având un handicap care necesită asistență pentru formare sau angajare (Belgia. Wallonia 1995)

În Valonia, Decretul privind integrarea persoanelor cu dizabilități din 1995 definește ca handicapat pe orice persoană cu o limitare semnificativă a capacităților sale având în vedere integrarea socială sau profesională ca urmare a unei modificări a capacităților sale mentale, senzoriale sau fizice, care conduce la necesitatea intervenţiei sociale.

A fi recunoscut ca persoană cu dizabilități oferă acces la diverse măsuri de sprijin. În Valonia, acest regulament este de competența Direcției Generale a Persoanelor cu Handicap (Serviciul Public Federal – Securitate Socială). Această recunoaștere, investigată de la caz la caz, se bazează pe o evaluare medicală a consecințelor fizice și/sau psihice ale dizabilității asupra autonomiei individului.

  • Să primească un salariu (temporar) (egal cu taxa de șomaj) de la CPAS (Centrul Public de Acțiune Socială) în locul unei alocații sociale, dobândind în același timp experiență pe piața muncii (statut specific: Art. 60).
  • Politici de muncă pentru creșterea oportunităților de angajare pentru lucrătorii defavorizați

Politici de compensare care compensează întreprinderile pentru productivitatea mai scăzută a Angajării sprijinite – mix de politici care intervin direct – de ex. sprijinirea costurilor de selecție și formare a întreprinderilor care integrează persoane dezavantajate pentru a lucra lucrători defavorizați angajați – de ex. pentru costurile de angajare și formare implicate.

Tipologia măsurii de compensareBeneficiari vizați*Descrierea metodei de compensare

 

(referitor la regulamentul relevant)

Valoarea fiecărei măsuri de compensare
Stimulente pentru recrutarea persoanelor defavorizatePersoană șomeră de peste 12 luni„Impulsion 12”: Sprijin financiar din partea Regiunii Valone pe o perioadă de 2 ani. Angajatorul plătește salariul lucrătorului său minus suma dată direct de Regiunea Valona lucrătorului.500 EUR pentru primele 12 luni, 250 EUR din luna a 13-a până în luna a 18-a și 125 EUR din luna a 19-a până în a 24-a.
Șomer, slab calificat, cu vârsta sub 25 de aniSprijin financiar din partea Regiunii Valone pe o perioadă de 3 ani. Angajatorul poate deduce din salariul tânărului muncitor un bonus pe care Regiunea Valonă îl plătește direct lucrătorului.500 EUR pentru primele 24 de luni, 250 EUR din a 25-a până în a 30-a lună și 125 EUR din a 31-a până în a 36-a lună.
Persoane cu vârsta peste 55 de ani care primesc un salariu trimestrial brut de < 14.505 EUR„Impulsion 55”: Angajatorul are dreptul la o reducere a contribuțiilor la asigurările sociale până când salariatul împlinește vârsta de pensionare.Reducerea pe trimestru se ridică la: 400 EUR pentru persoanele între 55 și 57 de ani, 1.000 EUR pentru persoanele între 58 și 61 de ani, 1.500 EUR pentru persoanele cu vârsta peste 62 de ani.
Persoane cu dizabilitățiAngajatorul are dreptul la o primă de integrare care rambursează o parte din salariu dacă salariatul revine după o absență din cauza bolii sau dacă a fost inactiv timp de 6 luni în ultimele 9 luni.25% din costul salarial pe un an
Finanțare pentru formare și îndrumare înainte de recrutarePersoane cu dizabilitățiAngajatorul poate primi un bonus de îndrumare dacă întreprinderea angajează un tutore care să însoțească și să îndrume lucrătorul cu handicap recent angajat.1,500 EUR
Finanțare pentru adaptarea locului de muncă pentru a se potrivi mai bine nevoilor lucrătorilor defavorizațiPersoane cu dizabilitățiAngajatorul poate primi un bonus de compensare care acoperă o parte din costurile pentru ajustarea locului de muncă atunci când angajează un lucrător cu handicap.45% din costuri
Acoperirea financiară a stagiilor plătite pentru lucrătorii defavorizațin/an/an/a
Alte măsuriPersoane cu dizabilitățiLucrătorii independenți cu dizabilități pot primi o compensație care le susține sau îi ajută la păstrarea activității lor profesionale.33% din venitul minim lunar pe parcursul unui an

În Valonia, următoarele organizații difuzează filozofia angajării sprijinite Misiunile Regionale de Ocupare a Forței de Muncă și AVIQ.

Misiuni regionale de angajare

Misiunile Regionale de Angajare sunt organizații care oferă sprijin specific persoanelor cu o distanță serioasă de piața muncii.

Obiectivul Misiunilor Regionale pentru Ocuparea Forței de Muncă (MIRE) pentru cetățean: găsirea unui loc de muncă durabil și calitativ.

Cine poate beneficia de serviciile unui MIRE?

  • şomerul în căutarea unui loc de muncă fără diplomă de liceu
  • şomerilor de lungă durată
  • persoana cu handicap (decizia AVIQ)
  • persoana care nu a lucrat de 3 ani
  • cetăţeanul străin cu permis de şedere
  • refugiat recunoscut
  • beneficiarul de venit de integrare socială/asistență socială.

Care sunt avantajele?

  • sprijin înainte și în timpul angajării (maximum 2 ani)
  • un contract de munca pe o durata totala de minim 6 luni
  • un loc de muncă legat de proiectul tău profesional

Suport în cinci pași:

  • primirea angajatului
  • proiect personal
  • sprijin individual și antrenament alternant
  • contract de muncă
  • sprijin post-angajare

MIRE trebuie aprobat – Misiunea regională de ocupare a forței de muncă obține aprobarea pentru o perioadă de trei ani care poate fi reînnoită.

Care sunt condițiile pentru a fi aprobată ca Misiune Regională?

  • Să fie încorporat într-una din formele la care se referă legea din 27 iunie 1921 privind asociațiile fără scop lucrativ;
  • Să fi încheiat un acord de parteneriat cu Forem;
  • Adoptă statut în conformitate cu art. 4 §1, 4° din decretul din 11 martie 2004 privind aprobarea și subvenționarea misiunilor regionale de ocupare a forței de muncă;
  • Se angajează să încheie cu beneficiarul un acord care să garanteze primirea beneficiarului, sprijin psihosocial, evaluare individualizată etc.;
  • Se angajează să încheie un contract de muncă cu angajatorul;
  • Angajamentul de a sprijini beneficiarii după integrarea lor profesională;
  • Elaborarea unui plan local de trei ani integrat și concertat;
  • Elaborarea unui plan anual de acțiune;
  • Să sprijine un număr minim de beneficiari per echivalent normă întreagă.

MIRE ajută și angajatorii. Atât angajatorii din sectorul privat, cât și cei din sectorul public sau non-profit pot colabora cu o Misiune Regională de Ocupare pentru a recruta personal.

Subvenții acordate MIRE

Misiunile regionale de ocupare a forței de muncă aprobate beneficiază de un grant alcătuit din:

  • o subvenție anuală pentru salariul și costurile de funcționare ale primilor trei lucrători;
  • o subvenție anuală de funcționare plafonată;
  • o subvenție plătită de Forem;
  • un grant suplimentar legat de îndeplinirea misiunii regionale;
  • o subvenție legată de acordurile non-piață.

Ca interfață între angajator și solicitantul de locuri de muncă, MIRE va fi responsabilă de identificarea în fiecare etapă a procesului de integrare a oricăror obstacole întâlnite și va fi responsabilă de implementarea acțiunilor care vizează consolidarea competențelor acestora.

Ce este și ce face un MIRE tipic

Misiunea este de a intermedia relația dintre oferta și cererea de locuri de muncă prin servicii complet gratuite pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă și afaceri, cu scopul de a promova integrarea pe termen lung a lucrătorului în cadrul companiei.

Servicii MIRE

  • Pentru solicitanții de locuri de muncă –  serviciu individual de job coaching sau formare alternativă însoțită de un stagiu într-o companie.
  • Pentru angajatori – organizați secvențe de ajustare specifice profesiei dumneavoastră sau ajutați la recrutare.
  • Pentru lucrătorii din sectorul non-profit – instrumente de dezvoltare profesională, de exemplu, evaluări de competențe

AVIQ este Agenția Valonă pentru Calitatea Vieții, lucrează cu contracte de formare.

Politici de reglementare pentru angajarea lucrătorilor cu dizabilități

Sisteme de cote care obligă toate sau unele întreprinderi să angajeze un procent minim de lucrători defavorizați.

Decretul regal federal din martie 2007 privind recrutarea persoanelor cu dizabilități prevede că o cotă de 3 % din toți angajații federali ar trebui să fie persoane cu dizabilități în toate departamentele federale. O evaluare recentă a acestui plan de politică pentru partea flamandă a Belgiei arată că la sfârșitul anului 2018, 678 de persoane înregistrate (1,8 %) cu o dizabilitate sau o boală cronică erau angajate în administrația flamandă (comparativ cu 585 la sfârșitul lui 2017).

Codul serviciului public valon stabilește în prezent cota de angajare pentru persoanele cu dizabilități la 2,5% din forța de muncă, la 31 decembrie a anului precedent. Atâta timp cât acest procent nu este atins, 5% din noile recrutări sunt rezervate persoanelor cu dizabilități. Această măsură se aplică serviciilor Guvernului Valon și organismelor de interes public al căror personal este supus statutului de funcționari publici ai Regiunii. Există prevederi similare pentru administrațiile locale și serviciile publice. Recrutarea este organizată de SELOR. Acest organism se ocupă de recrutarea în serviciile publice.

În Valonia, există doar cote pentru companiile publice. Legea impune un angajat cu normă parțială cu dizabilități pentru fiecare 20 de angajați cu normă întreagă (Belgia, Valonia, 2007). Angajatorii trebuie să respecte o rată de angajare de 6% a persoanelor cu handicap. Dacă acest lucru nu este respectat, datorită unei legi din 11 februarie 2005, angajatorii trebuie să plătească o contribuție către Asociația de Gestionare a Finanțelor pentru Integrarea Persoanelor cu Handicap (“Association de Gestion du Fonds pour l’Insertion des Personnes Handicapées, AGEFIPH) pentru sectorului privat sau la Fondul pentru Integrarea Persoanelor cu Handicap în Sectorul Public (Fonds pour l’Insertion des Personnes Handicapées dans la Fonction Publique, FIPHFP) pentru sectorul public.

Angajare sprijinită

SUEM este asociația belgiană pentru angajarea sprijinită care promovează și susține viziunea privind angajarea sprijinită. Aceștia funcționează conform manualului european privind angajarea sprijinită (SUEM 2021).

Angajarea asistată este un proces în 5 etape:

  • Implicarea clientului
  • Profilul profesional
  • Găsirea locului de muncă
  • Implicarea angajatorului
  • Asistență la locul de muncă și în afara acesteia

Această traiectorie trebuie să sprijine solicitantul de locuri de muncă și angajatorul înainte, în timpul și după căutarea unui loc de muncă.

  • Este o traiectorie plătită.
  • Este o traiectorie incluzivă pe piața obișnuită a muncii.
  • Există un sprijin continuu al angajatului și al angajatorului pe parcursul traiectului.