Politici de Integrare pe Piața Muncii și Rolul Întreprinderilor Sociale în Valonia

De la recunoașterea economiei sociale ca angajator la politici de sprijin pentru lucrătorii defavorizați, tipuri de întreprinderi sociale și accesul acestora pe piețele publice și private.

Economia socială ca angajator și WISE în Valonia

Lucrătorii dezavantajați și politicile care îi vizează, inclusiv WISE

Tipuri de integrare în muncă a întreprinderilor sociale în regiunea valonă Belgia

Accesul pe piețele publice

Accesul pe piețele private

Reduceri fiscale

Economia socială ca angajator și WISE în Valonia

Principiile economiei sociale în Valonia

În Valonia, economia socială este definită ca „activități economice producătoare de bunuri sau servicii, desfășurate de companii, în principal cooperative și/sau cu scop social, asociații, societăți mutuale sau fundații, a căror etică se reflectă în toate următoarele principii:

1° scopul de a servi comunității sau membrilor, mai degrabă decât scopul de profit;

2° autonomie de conducere;

3° procesul democratic de luare a deciziilor;

4° întâietatea persoanelor și a muncii asupra capitalului în distribuția venitului.

(Decretul privind economia socială din 2008)

Firmele cu scop social sunt întreprinderi care combină un scop social cu activitatea comercială/ economică. Statutul de „societate cu scop social” a fost introdus prin Legea din 13 aprilie 1995. Este o societate comercială reglementată de Legea comercială (articolele 661-669). După cum s-a explicat anterior, „compania cu scop social” nu este o nouă formă de companie, ci, mai degrabă, un statut juridic. Ca atare, poate fi atașat oricăreia dintre formele juridice clasice prevăzute de dreptul comercial (și anume societatea în nume colectiv; societatea cu capital social; societatea cu răspundere limitată; societatea cooperativă cu răspundere limitată sau nelimitată; societatea cu răspundere limitată; societatea în comandită simplă; gruparea de interes economic). Statutul de Societate cu Scop Social, impune următoarele 9 obligații statutare:

  1. Beneficiu patrimonial limitat sau număr
  2. Scop social consacrat în statut
  3. Politica de alocare a profitului
  4. Limitarea dreptului de vot la adunarea generală
  5. Limitarea dividendului (maximum 6%)
  6. Raport anual privind scopul social
  7. Condiții de acces la statutul de partener
  8. Proceduri de renunțare la statutul de partener
  9. Alocarea excedentului în cazul lichidărilor

Pentru anumite activități de utilitate publică, întreprinderile de economie socială sunt recunoscute de autoritățile publice printr-o acreditare. Un text legal stabilește ce obligații trebuie să respecte și la ce finanțare și/sau beneficii au dreptul.

  • Agenție de consultanță în economie socială.
  • Centru de integrare socio-profesională (CISP) cu sector DéFI (abordare de formare și integrare) sau EFT (companie de formare la locul de muncă).
  • Structură de Acompaniament la Autocréaction d’Emploi – (SAACE – cooperative de activităţi sau incubatoare de companii).
  • Inițiativa pentru dezvoltarea ocupării forței de muncă în sectorul serviciilor sociale locale (IDESS). Inițiativa de economie socială (IES; decret IES – EI 2016)
  • Întreprinderile sociale de integrare în muncă care urmăresc reintegrarea grupurilor vulnerabile pe piața muncii (de exemplu șomeri de lungă durată sau persoane cu dizabilități) sunt considerate în general întreprinderi sociale în Belgia. Întreprinderile sociale sunt tratate în mod obișnuit ca parte a „economiei de integrare în muncă” mai mare (uneori, se folosește termenul „economie de inserție socială”), care se concentrează pe includerea persoanelor altfel excluse de pe piața muncii.
  • Adeverință de angajator în economie socială

Certificatul de „economie socială” permite angajatorilor acreditați să beneficieze de acordarea, de către un centre publics d’action sociale (CPAS), de personal – lucrători în inserţie – în condiţiile art. 60§7 statut la o subvenţie majorată. Acest tip de prevedere poate fi realizat fie în cadrul unui CPAS, fie în cadrul uneia dintre inițiativele specifice de integrare în economia socială (vezi lista de mai jos).

Un Ordin Ministerial (al Statului Federal) din 10 octombrie 2004 a stabilit o listă de inițiative de economie socială în vederea acordării unei subvenții de stat sporite centrelor publice de acțiune socială pentru inițiative specifice de integrare în economia socială.

Pentru următoarele tipuri de angajatori, certificatul se eliberează la cerere și pe baza dovezii recunoașterii de către autoritatea competentă:

  • Inițiative de economie socială sau întreprinderi de integrare aprobate în temeiul decretului din 20 octombrie 2016 privind aprobarea inițiativelor de economie socială și aprobarea și subvenționarea întreprinderilor de integrare;
  • agențiile de locuințe sociale menționate în Decretul Guvernului Valon din 12 decembrie 2013 privind organizațiile de locuințe sociale, în special societățile cu scop social la articolele 2-11 menționate la articolul 661 din Codul societăților din 7 mai 1999;
  • centrele de integrare socio-profesională (CISP) conform Decretului din 10 iulie 2013 privind centrele de integrare socio-profesională;
  • angajatorii care organizează „inițiative pentru dezvoltarea ocupării forței de muncă în sectorul serviciilor locale cu scop social” (IDESS) care sunt aprobate în temeiul capitolului II din Decretul Guvernului Valon din 14 decembrie 2006 privind aprobarea și subvenționarea

Lucrători dezavantajați și politici care îi vizează, inclusiv WISE

  • Definiția legală a lucrătorilor defavorizați

Regiunea Valonă definește categoria „Lucrătorilor defavorizați” în decretul din 20 octombrie 2016 privind acordul privind inițiativele economiei sociale și acordul privind subvenționarea WISE-urilor. Pentru a fi recunoscut ca lucrător defavorizat, sunt două condiții obligatorii. În plus, cel puțin o condiție suplimentară ar trebui să fie aplicabilă situației dumneavoastră (Belgia. Wallonia 2016a).

Condiții obligatorii:

  • Să nu aibă o calificare de studii medii superioare sau profesionale
  • Pentru a fi înregistrat ca un solicitant de locuri de muncă neocupat

Condiții suplimentare:

  • Pentru a primi o taxă de șomaj, taxă de integrare socială sau niciun venit timp de cel puțin 6 luni
  • Să aibă între 18 și 24 de ani
  • Să fie peste 50 de ani
  • Să fie părinte singur
  • Să fie parte dintr-o categorie sexuală slab reprezentată într-un anumit sector
  • Să fie membru al unei minorități etnice dintr-un stat membru și să aibă nevoie de pregătire lingvistică
  • să fie recunoscut ca având un handicap care necesită asistență pentru formare sau angajare (Belgia. Wallonia 1995)

În Valonia, Decretul privind integrarea persoanelor cu dizabilități din 1995 definește ca handicapat pe orice persoană cu o limitare semnificativă a capacităților sale având în vedere integrarea socială sau profesională ca urmare a unei modificări a capacităților sale mentale, senzoriale sau fizice, care conduce la necesitatea intervenţiei sociale.

A fi recunoscut ca persoană cu dizabilități oferă acces la diverse măsuri de sprijin. În Valonia, acest regulament este de competența Direcției Generale a Persoanelor cu Handicap (Serviciul Public Federal – Securitate Socială). Această recunoaștere, investigată de la caz la caz, se bazează pe o evaluare medicală a consecințelor fizice și/sau psihice ale dizabilității asupra autonomiei individului.

  • Să primească un salariu (temporar) (egal cu taxa de șomaj) de la CPAS (Centrul Public de Acțiune Socială) în locul unei alocații sociale, dobândind în același timp experiență pe piața muncii (statut specific: Art. 60).
  • Politici de muncă pentru creșterea oportunităților de angajare pentru lucrătorii defavorizați

Politici de compensare care compensează întreprinderile pentru productivitatea mai scăzută a Angajării sprijinite – mix de politici care intervin direct – de ex. sprijinirea costurilor de selecție și formare a întreprinderilor care integrează persoane dezavantajate pentru a lucra lucrători defavorizați angajați – de ex. pentru costurile de angajare și formare implicate.

Tipologia măsurii de compensare Beneficiari vizați*

Descrierea metodei de compensare

(referitor la regulamentul relevant)

Valoarea fiecărei măsuri de compensare
Stimulente pentru recrutarea persoanelor defavorizate Persoană șomeră de peste 12 luni „Impulsion 12”: Sprijin financiar din partea Regiunii Valone pe o perioadă de 2 ani. Angajatorul plătește salariul lucrătorului său minus suma dată direct de Regiunea Valona lucrătorului. 500 EUR pentru primele 12 luni, 250 EUR din luna a 13-a până în luna a 18-a și 125 EUR din luna a 19-a până în a 24-a.
Șomer, slab calificat, cu vârsta sub 25 de ani Sprijin financiar din partea Regiunii Valone pe o perioadă de 3 ani. Angajatorul poate deduce din salariul tânărului muncitor un bonus pe care Regiunea Valonă îl plătește direct lucrătorului. 500 EUR pentru primele 24 de luni, 250 EUR din a 25-a până în a 30-a lună și 125 EUR din a 31-a până în a 36-a lună.  
Persoane cu vârsta peste 55 de ani care primesc un salariu trimestrial brut de < 14.505 EUR „Impulsion 55”: Angajatorul are dreptul la o reducere a contribuțiilor la asigurările sociale până când salariatul împlinește vârsta de pensionare. Reducerea pe trimestru se ridică la: 400 EUR pentru persoanele între 55 și 57 de ani, 1.000 EUR pentru persoanele între 58 și 61 de ani, 1.500 EUR pentru persoanele cu vârsta peste 62 de ani.  
Persoane cu dizabilități Angajatorul are dreptul la o primă de integrare care rambursează o parte din salariu dacă salariatul revine după o absență din cauza bolii sau dacă a fost inactiv timp de 6 luni în ultimele 9 luni. 25% din costul salarial pe un an  
Finanțare pentru formare și îndrumare înainte de recrutare Persoane cu dizabilități Angajatorul poate primi un bonus de îndrumare dacă întreprinderea angajează un tutore care să însoțească și să îndrume lucrătorul cu handicap recent angajat. 1,500 EUR
Finanțare pentru adaptarea locului de muncă pentru a se potrivi mai bine nevoilor lucrătorilor defavorizați Persoane cu dizabilități Angajatorul poate primi un bonus de compensare care acoperă o parte din costurile pentru ajustarea locului de muncă atunci când angajează un lucrător cu handicap. 45% din costuri
Acoperirea financiară a stagiilor plătite pentru lucrătorii defavorizați n/a n/a n/a
Alte măsuri Persoane cu dizabilități Lucrătorii independenți cu dizabilități pot primi o compensație care le susține sau îi ajută la păstrarea activității lor profesionale. 33% din venitul minim lunar pe parcursul unui an

În Valonia, următoarele organizații difuzează filozofia angajării sprijinite Misiunile Regionale de Ocupare a Forței de Muncă și AVIQ.

Misiuni regionale de angajare

Misiunile Regionale de Angajare sunt organizații care oferă sprijin specific persoanelor cu o distanță serioasă de piața muncii.

 

Obiectivul Misiunilor Regionale pentru Ocuparea Forței de Muncă (MIRE) pentru cetățean: găsirea unui loc de muncă durabil și calitativ.

Cine poate beneficia de serviciile unui MIRE?

  • şomerul în căutarea unui loc de muncă fără diplomă de liceu
  • şomerilor de lungă durată
  • persoana cu handicap (decizia AVIQ)
  • persoana care nu a lucrat de 3 ani
  • cetăţeanul străin cu permis de şedere
  • refugiat recunoscut
  • beneficiarul de venit de integrare socială/asistență socială.

Care sunt avantajele?

  • sprijin înainte și în timpul angajării (maximum 2 ani)
  • un contract de munca pe o durata totala de minim 6 luni
  • un loc de muncă legat de proiectul tău profesional

Suport în cinci pași:

  • primirea angajatului
  • proiect personal
  • sprijin individual și antrenament alternant
  • contract de muncă
  • sprijin post-angajare

MIRE trebuie aprobat – Misiunea regională de ocupare a forței de muncă obține aprobarea pentru o perioadă de trei ani care poate fi reînnoită.

Care sunt condițiile pentru a fi aprobată ca Misiune Regională?

  • Să fie încorporat într-una din formele la care se referă legea din 27 iunie 1921 privind asociațiile fără scop lucrativ;
  • Să fi încheiat un acord de parteneriat cu Forem;
  • Adoptă statut în conformitate cu art. 4 §1, 4° din decretul din 11 martie 2004 privind aprobarea și subvenționarea misiunilor regionale de ocupare a forței de muncă;
  • Se angajează să încheie cu beneficiarul un acord care să garanteze primirea beneficiarului, sprijin psihosocial, evaluare individualizată etc.;
  • Se angajează să încheie un contract de muncă cu angajatorul;
  • Angajamentul de a sprijini beneficiarii după integrarea lor profesională;
  • Elaborarea unui plan local de trei ani integrat și concertat;
  • Elaborarea unui plan anual de acțiune;
  • Să sprijine un număr minim de beneficiari per echivalent normă întreagă.

MIRE ajută și angajatorii. Atât angajatorii din sectorul privat, cât și cei din sectorul public sau non-profit pot colabora cu o Misiune Regională de Ocupare pentru a recruta personal.

Subvenții acordate MIRE

Misiunile regionale de ocupare a forței de muncă aprobate beneficiază de un grant alcătuit din:

  • o subvenție anuală pentru salariul și costurile de funcționare ale primilor trei lucrători;
  • o subvenție anuală de funcționare plafonată;
  • o subvenție plătită de Forem;
  • un grant suplimentar legat de îndeplinirea misiunii regionale;
  • o subvenție legată de acordurile non-piață.

Ca interfață între angajator și solicitantul de locuri de muncă, MIRE va fi responsabilă de identificarea în fiecare etapă a procesului de integrare a oricăror obstacole întâlnite și va fi responsabilă de implementarea acțiunilor care vizează consolidarea competențelor acestora.

Ce este și ce face un MIRE tipic

Misiunea este de a intermedia relația dintre oferta și cererea de locuri de muncă prin servicii complet gratuite pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă și afaceri, cu scopul de a promova integrarea pe termen lung a lucrătorului în cadrul companiei.

Servicii MIRE

  • Pentru solicitanții de locuri de muncă –  serviciu individual de job coaching sau formare alternativă însoțită de un stagiu într-o companie.
  • Pentru angajatori – organizați secvențe de ajustare specifice profesiei dumneavoastră sau ajutați la recrutare.
  • Pentru lucrătorii din sectorul non-profit – instrumente de dezvoltare profesională, de exemplu, evaluări de competențe

AVIQ este Agenția Valonă pentru Calitatea Vieții, lucrează cu contracte de formare.

Politici de reglementare pentru angajarea lucrătorilor cu dizabilități

Sisteme de cote care obligă toate sau unele întreprinderi să angajeze un procent minim de lucrători defavorizați.

Decretul regal federal din martie 2007 privind recrutarea persoanelor cu dizabilități prevede că o cotă de 3 % din toți angajații federali ar trebui să fie persoane cu dizabilități în toate departamentele federale. O evaluare recentă a acestui plan de politică pentru partea flamandă a Belgiei arată că la sfârșitul anului 2018, 678 de persoane înregistrate (1,8 %) cu o dizabilitate sau o boală cronică erau angajate în administrația flamandă (comparativ cu 585 la sfârșitul lui 2017).

Codul serviciului public valon stabilește în prezent cota de angajare pentru persoanele cu dizabilități la 2,5% din forța de muncă, la 31 decembrie a anului precedent. Atâta timp cât acest procent nu este atins, 5% din noile recrutări sunt rezervate persoanelor cu dizabilități. Această măsură se aplică serviciilor Guvernului Valon și organismelor de interes public al căror personal este supus statutului de funcționari publici ai Regiunii. Există prevederi similare pentru administrațiile locale și serviciile publice. Recrutarea este organizată de SELOR. Acest organism se ocupă de recrutarea în serviciile publice.

În Valonia, există doar cote pentru companiile publice. Legea impune un angajat cu normă parțială cu dizabilități pentru fiecare 20 de angajați cu normă întreagă (Belgia, Valonia, 2007). Angajatorii trebuie să respecte o rată de angajare de 6% a persoanelor cu handicap. Dacă acest lucru nu este respectat, datorită unei legi din 11 februarie 2005, angajatorii trebuie să plătească o contribuție către Asociația de Gestionare a Finanțelor pentru Integrarea Persoanelor cu Handicap (“Association de Gestion du Fonds pour l’Insertion des Personnes Handicapées, AGEFIPH) pentru sectorului privat sau la Fondul pentru Integrarea Persoanelor cu Handicap în Sectorul Public (Fonds pour l’Insertion des Personnes Handicapées dans la Fonction Publique, FIPHFP) pentru sectorul public.

Angajare sprijinită

SUEM este asociația belgiană pentru angajarea sprijinită care promovează și susține viziunea privind angajarea sprijinită. Aceștia funcționează conform manualului european privind angajarea sprijinită (SUEM 2021).

Angajarea asistată este un proces în 5 etape:

  • Implicarea clientului
  • Profilul profesional
  • Găsirea locului de muncă
  • Implicarea angajatorului
  • Asistență la locul de muncă și în afara acesteia

Această traiectorie trebuie să sprijine solicitantul de locuri de muncă și angajatorul înainte, în timpul și după căutarea unui loc de muncă.

  • Este o traiectorie plătită.
  • Este o traiectorie incluzivă pe piața obișnuită a muncii.
  • Există un sprijin continuu al angajatului și al angajatorului pe parcursul traiectului.

Tipuri de integrare în muncă a întreprinderilor sociale în regiunea valonă, Belgia

Există mai multe tipuri de WISE care deservesc o varietate de scopuri și grupuri țintă în Valonia:

1. Întreprinderi de integrare în muncă (întreprinderi de inserție sau EI) – vezi detalii

Decretul din 19 decembrie 2012 își limitează domeniul de aplicare la societățile pe acțiuni (SA), societățile cooperatiste cu răspundere limitată (SCRL) și grupurile de interes economic (GIE). Aceste societăți comerciale trebuie să aibă și un scop social în sensul articolului 661 din Codul societăților comerciale.

Aceste companii trebuie să producă bunuri și servicii, urmărind în același timp un obiectiv „social” specific de integrare durabilă și de înaltă calitate a lucrătorilor dezavantajați sau grav dezavantajați.

Consiliul de administrație al întreprinderilor de integrare trebuie să includă minim cinci persoane fizice fără legături de familie de gradul I și II. Decretul reține 3 categorii de întreprinderi de integrare:

  • Întreprinderi mici și mijlocii în sensul anexei 1 a RGEC
  • Societăți ale căror capital social sau drepturi de vot sunt deținute în principal de autoritățile locale (municipalii, asociații de municipii, CPAS, companii intermunicipale, autorități municipale autonome, provincii, asociații provinciale, autorități provinciale)
  • Compania mare, adică societatea care nu mai este o întreprindere mică sau mijlocie în sensul pct. 1° deoarece: fie reunește mai multe societăți cu scop social legate între ele printr-o participație comună; sau are în acționariat o societate de muncă adaptată sau o ASBL agreată pentru o misiune de integrare socio-profesională a unui public dificil și, în acest sens, depășește 250 de lucrători echivalent normă întreagă; sau îndeplinește simultan condițiile menționate la prima și a doua liniuță.

O societate de integrare este o persoană juridică constituită sub forma unei societăți comerciale cu scopul social de integrare socio-profesională a persoanelor greu angajabile aflate în căutarea unui loc de muncă, prin recurgerea la o activitate producătoare de bunuri sau servicii. Întreprinderile de integrare în muncă (întreprinderile d’insertion sau EI) oferă oportunități de muncă pentru persoanele mai puțin privilegiate și garantează o angajare de durată, cu spațiu pentru formare și sprijin într-un mediu de muncă în care responsabilitatea socială corporativă este un element central.

EI pentru lucrătorii defavorizați (societăți de integrare, modelul tipic WISE), trebuie, conform decretului din 20 octombrie 2016 privind acordul de inițiative de economie socială și acordul și subvenționarea WISE-urilor, să îndeplinească anumite criterii pentru a fi recunoscută oficial. În primul rând, trebuie să fie o întreprindere comercială cu scop social care urmărește în mod explicit integrarea persoanelor slab calificate printr-o activitate care produce bunuri și servicii prin angajare. Chiar înainte de a fi recunoscută ca WISE, întreprinderea trebuie să fie recunoscută ca „inițiativă socială” de către Regiunea Valonă. Pentru a face acest lucru, trebuie să respecte cele patru principii ale economiei sociale:

  • Scopul serviciului adus comunității sau membrilor, mai degrabă decât un scop de profit
  • Autonomia de management
  • Proces democratic de luare a deciziilor
  • Prioritatea oamenilor și a muncii asupra capitalului în distribuția venitului

De asemenea, trebuie să ofere îndrumări tehnice, formative și sociale adecvate lucrătorilor lor slab calificați.

Întreprinderile de integrare sunt supuse aceleiași restricții ca și cea impusă SFS în ceea ce privește distribuirea profiturilor, și anume aceea că:

  • în cazul repartizării unui profit patrimonial către asociații săi, întreprinderea de integrare trebuie să limiteze această distribuție la o dobândă fixată de rege (în prezent, 6%);
  • trebuie să dezvolte și activități care generează valoare adăugată socială, respectiv producția de produse sau dezvoltarea de servicii care nu dăunează mediului, contribuie la dezvoltarea durabilă și servesc unui scop social.

Apoi, pentru a fi recunoscută ca WISE, întreprinderea trebuie, conform aceluiași decret, să îndeplinească mai multe condiții cumulative, inclusiv să aibă 50% lucrători grav defavorizați în termen de 4 ani de la acreditare. Pentru a fi aprobată, societatea de integrare trebuie să se angajeze în special să includă, printre persoanele angajate în baza unui contract de muncă, un anumit procent de lucrători aparținând grupului țintă. Pe partea valonă, acest procent trebuie să fie de cel puțin 20% la sfârșitul celor douăsprezece luni de la notificarea aprobării; 30% în medie anuală în următoarele douăsprezece luni; 40% în medie anuală în următoarele douăsprezece luni; 50% ca medie anuală în anii următori – cu, în toate cazurile, minimum un echivalent normă întreagă. Pe partea Bruxelles-ului, din numărul total de angajați, procentul lucrătorilor din publicul țintă trebuie să se ridice la cel puțin 30% din personalul operațional al companiei.

Acreditarea se acordă de către un comitet de acreditare specific format din autoritate publică și actori din economia socială, pe o perioadă de 2 ani, apoi reînnoită pentru 4 ani. După această perioadă de 6 ani, poate fi acordată pentru o perioadă nedeterminată (Belgia Valonia 2016a).

În Regiunea Valonă, ​​termenul „căutător de locuri de muncă dificil de plasat” (DEDP) înseamnă persoana care, la momentul angajării în întreprinderea de integrare, nu deține o diplomă de studii medii, superioare sau echivalente și care este înregistrat ca solicitant de locuri de muncă la Oficiul Valon pentru Formare Profesională și Ocuparea Forței de Muncă.

Întreprinderea de integrare trebuie să respecte și o tensiune salarială moderată, care nu poate depăși, în echivalent normă întreagă, un raport de 1 la 4 între salariile cele mai mici și cele mai mari.

Întreprinderea de integrare trebuie să respecte și definiția unei întreprinderi mici (în special trebuie să angajeze mai puțin de 50 de persoane și să aibă fie o cifră de afaceri anuală care nu depășește șapte milioane de euro, fie un bilanț total anual care nu depășește cinci milioane de euro); și trebuie să încheie un acord cu Oficiul Valon pentru Formare Profesională și Ocuparea Forței de Muncă, pentru a asigura, dacă este necesar, urmărirea formării profesionale pentru DEDP.

Criteriile luate în considerare pentru acordarea aprobării includ în special demonstrarea viabilității suficiente. Astfel, cererea de aprobare trebuie să cuprindă, printre altele, elemente legate de perspectivele de marketing și de profitabilitate ale companiei; o descriere a resurselor materiale și umane implementate pentru realizarea proiectului, inclusiv resursele prevăzute pentru funcția de supraveghere a publicului țintă; o prezentare a abilităților și experienței managerului de afaceri, în special în domeniul managementului; un plan financiar care acoperă următorii trei ani, precum și, pe partea valonă, un proiect de buget detaliat pentru anul calendaristic al exercițiului financiar curent, iar pe partea de la Bruxelles, un plan de afaceri detaliat pentru anul calendaristic care urmează exercițiului curent.

Subvenții

Decretul din 19 decembrie 2012 stabilește 3 tipuri de ajutor:

  • o subvenție pentru utilizarea unui secretariat social;
  • o subvenție în cadrul acordării unui mandat SIEG (Servicii de interes economic general);
  • o subvenție pentru lucrătorii dezavantajați (TD) sau grav dezavantajați (TGD).
  1. Subvenție pentru utilizarea unui secretariat social

Această subvenție în valoare de 1.500,00 EUR se acordă firmelor agreate afiliate la un secretariat social agreat sau care utilizează un serviciu de management al resurselor umane dependent de o autoritate locală.

Se acordă pe bază de adeverință de la secretariatul social agreat sau departamentul MRU.

2. Subvenție pentru mandatul SIEG

Anual, societatea de integrare agreată poate beneficia de o subvenție în cadrul unui mandat de gestionare a unui SIEG.

Acest grant este destinat să acopere costurile asociate cu angajarea unui asistent social (costul salarial, inclusiv costurile de călătorie și costurile de funcționare de maximum 15% din costul salarial).

Valoarea acestei subvenții este de până la 100.000,00 EUR și este legată de numărul de lucrători defavorizați sau grav dezavantajați angajați în companie. Acest grant trebuie să respecte regulamentul european minim pentru SIEG.

Valoarea subvenției euro Număr minim de lucrători dezavantajați (TD) sau grav dezavantajați (TGD) Asistent social subvenționat
25,000 8 jumătate de timp
50,000 26 minim jumătate de timp
maximum normă întreagă
75,000 45 minimum două jumătăți de timp
maxim o normă întreagă și două jumătăți
100,000 60 cel puțin două jumătăți
maxim două norme întregi

Astfel, societatea agreată poate primi subvenția pentru mandatul SIEG doar în măsura în care suma totală a ajutorului minim pe care a primit-o nu depășește 500.000,00 EUR pe o perioadă de 3 ani fiscali.

3. Subvenție pentru muncitori

Acest grant depinde de:

– tipul de întreprindere de integrare aprobată:

  • IMM-uri;
  • dependente de autoritățile locale;
  • companie mare în sensul articolului 2, § 1, paragraful 1, 5°, c) din decret.

– statutul lucrătorului:

  • muncitor defavorizat (TD);
  • lucrător grav dezavantajat (TGD).

– comitetul mixt din care face parte lucrătorul:

  • grupa CP 121, 124, 145 și 302;
  • celelalte CP.

– a timpului de lucru al lucrătorului.

– menţinerea respectării condiţiilor de avizare şi subvenţionare.

Subvenția se acordă numai pentru suplimentarea lucrătorilor, în raport cu forța de muncă de referință.

Această subvenție nu poate depăși jumătate din costul salarial peste 12 luni pentru un lucrător defavorizat (TD) și jumătate din costul salarial peste 24 de luni pentru un lucrător sever defavorizat (TGD).

Plata subvenției se întinde pe 4 ani în cota de 25% din suma totală.

Grantul astfel împărțit se plătește la rata unui avans de 75% la depunerea cererii de grant și un sold de 25% la sfârșitul unui an la prezentarea documentelor justificative și a dovezii de respectare a condițiilor. acreditare și subvenționare.

Acordarea subvenției obligă societatea să mențină lucrătorul în obligațiile unui contract de muncă pe parcursul celor 4 ani de la plata subvenției și în cei 3 ani care urmează.

Subvenția se ridică la maximum 18.000,00 EUR pentru un lucrător defavorizat (TD) și maximum 36.000,00 EUR pentru un lucrător grav defavorizat (TGD).

Se acordă și subvenții pentru sprijinul social al publicului țintă. Regiunea Valonă, ​​la rândul său, acordă o subvenție de 33.000 de euro pe echivalent normă întreagă pe o bază anuală societății de integrare autorizată în vederea angajării unuia sau mai multor ghizi sociali responsabili cu asigurarea monitorizării sociale a lucrătorilor; această urmărire socială poate include sprijin pentru lucrătorii care doresc să se integreze pe piața tradițională a muncii. Alocarea asistenților sociali subvenționați se stabilește în funcție de numărul de lucrători care îndeplinesc anumite criterii specifice.

Întreprinderile de integrare beneficiază de o subvenție destinată în special să acopere parțial remunerația conducătorului întreprinderii precum și, dacă este cazul, pregătirea acestuia în domeniul managementului în economia socială. Întreprinderea de integrare beneficiază de această subvenție în mod descrescător pe parcursul celor trei ani de la data aprobării (20.000 euro primul an, 13.500 euro al doilea an și 7.000 euro al treilea an).

2. Întreprinderi de muncă adaptată anterior – entreprises de travail adapté ETA

Întreprinderi de muncă adaptată cunoscute anterior ca ateliere protejate (entreprises de travail adapté ETA) – acestea angajează persoane care nu au reușit să-și găsească un loc de muncă într-o companie obișnuită, a cărei inactivitate pe termen lung pe piața muncii este legată de obicei de circumstanțe personale.

Pentru a fi recunoscute și subvenționate, întreprinderile de muncă adaptată, ETA, cunoscute anterior ca ateliere protejate, trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la articolul 47 din Legea din 6 iulie 1963 privind inserția socială a persoanelor cu dizabilități. Aceștia trebuie să angajeze în primul rând persoane cu dizabilități care sunt înscrise în Fondul Național (și, prin urmare, au un handicap mintal mai mare de 20% sau un handicap fizic mai mare de 30%) și care, din cauza naturii sau a gradului de handicap, nu pot lucra temporar sau permanent în activitate profesională într-un mediu de lucru „normal”. Aceștia trebuie să se asigure că persoanele cu dizabilități pot face o muncă semnificativă și profitabilă, dar și să le ofere posibilități de cazare și promovare profesională și, dacă este posibil, acces la un loc de muncă „normal”. Pentru a oferi această pregătire, ETA trebuie să propună serviciile unui staff de coaching. Persoanele cu dizabilități trebuie să fie angajate prin contract de muncă în condiții adecvate de igienă și siguranță.

ETA-urile aparțin sectorului integrării în sens larg. Particularitatea lor este de a oferi un loc de muncă stabil și de durată lucrătorilor cu dizabilități, cărora le oferă un statut social și o anumită siguranță a locului de muncă garantată printr-un contract de muncă, un nivel de salariu minim și condiții de muncă adecvate (sarcini speciale de distribuție, ritm de lucru adecvat). ETA-urile beneficiază de o intervenție semnificativă a autorităților publice pentru a compensa pierderea de profitabilitate asociată angajării persoanelor cu dizabilități. Această politică publică de subvenții urmărește în special promovarea angajării continue a celor mai cu dizabilități. Acesta este motivul pentru care prevede ca lucrătorii să fie subvenționați în grade diferite în funcție de gravitatea deficienței sau incapacității lor.

ETA-urile trebuie să fie persoane juridice sau organizate de o persoană juridică pentru a fi aprobate și pentru a beneficia de subvenții. Acestea sunt în general constituite ca o asociație non-profit (ASBL) și oferă două tipuri de angajare: posturi de producție și posturi de conducere și de conducere a companiei. Proporția dintre lucrătorii cu dizabilități și lucrătorii apți este foarte diferită acolo, iar majoritatea persoanelor cu dizabilități se regăsesc în producție și persoanele apte de muncă în funcții de conducere. ETA-urile trebuie să acomodeze cu prioritate și în funcție de un procent minim de persoane recunoscute ca handicapate de instituțiile competente (AWIPH etc.).

Sectorul ETA se caracterizează printr-o mare diversitate în ceea ce privește dimensiunea, activitatea, nivelul de producție, practicile sociale etc., dar această diversitate tinde să se diminueze datorită fuziunilor și sinergiilor dintre ETA, care sunt din ce în ce mai frecvente. În mod neexhaustiv, ETA-urile se ocupă de următoarele activități: agricultură, meșteșuguri și textile, manipulare, curățenie, catering, ambalare, prelucrarea lemnului, horticultură și grădinărit, paleți, electronică, cablare, sudare mecanică, corespondență, tipărire etc. Activitățile lor sunt organizate după trei modele observate în mod obișnuit: unele ETA-uri încheie contracte de subcontractare cu companii private; alții lucrează pe cont propriu și, prin urmare, gestionează întregul proces de producție, de la proiectare până la comercializare; încă alții combină aceste două forme.

Companiile de Muncă Adaptată (ETA) sunt companii de economie socială a căror misiune prioritară este integrarea profesională a persoanelor cu dizabilități.

Pentru a-și îndeplini misiunea adoptă un vehicul economic: cel al companiei, oferind astfel:

  • Un nivel de salariu garantat
  • Statutul social și siguranța locului de muncă garantate printr-un contract de muncă
  • Conditii de munca adaptate fiecarui individ

Cele 54 de ETA valone își vând serviciile și produsele pe piața obișnuită. Sunt un actor economic de sine stătător: îndeplinesc aceleași constrângeri ca și cele cerute oricărei alte structuri a circuitului „clasic”: calitatea serviciului, respectarea termenelor etc.

Active în peste 20 de sectoare majore, ETA-urile permit tuturor lucrătorilor lor să fie activi într-un loc de muncă adecvat, ținând cont de calificările lor și de handicapul de care pot suferi.

Profilul lucrătorilor din cadrul acestora este foarte variat. Pot fi persoane cu un handicap vizibil, un handicap de la naștere, persoane care au suferit un accident de muncă care a dus la o invaliditate permanentă sau persoane cu boli care nu se manifestă sau se manifestă în mod ușor.

Ele constituie principala oportunitate pentru persoanele mai puțin apte de a găsi un loc de muncă, precum și o posibilitate de integrare socială și împlinire în condiții optime din punct de vedere al remunerației, promovării, supravegherii și securității sociale.

Prin urmare, ETA se disting de companiile „clasice” prin:

Scopul lor social:

Provocarea pentru ETA valone este să urmărească mișcarea tehnologică, menținând în același timp obiectivul social. Scopul principal al ETA este de a lucra pentru integrarea persoanelor cu dizabilități în realitatea socială și în funcționarea companiei.

Scopurile lor de producție

ETA-urile sunt însoțite nu numai de considerente economice, ci și sociale. Obiectivul lor principal, spre deosebire de companiile obișnuite, nu este producția și căutarea unui profit maxim, ci adaptarea muncii, oferind în același timp calitate și satisfacție clienților lor.

ETA-urile pun așadar pe picior de egalitate, pe de o parte, producția care își propune să fie de calitate și care să răspundă cerințelor clienților lor și, pe de altă parte, revalidarea și reclasificarea socio-profesională a persoanelor cu dizabilități. Criteriile de evaluare a activităților de producție (cantitate, calitate, tip și stil) la care se face referire în ETA-uri sunt eterogene, s-ar putea spune individualizate, atât în ​​ceea ce privește persoanele, cât și la bunuri sau servicii. servicii de produs.

AFT oferă formare pentru adulții cu puțină educație și pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă. Acești cursanți alternează între învățarea teoretică și formarea prin situații reale de lucru în cadrul companiei sau la fața locului. De asemenea, beneficiază de sprijin psihologic și social individualizat pentru a se înscrie într-un proces de (re)integrare profesională și socială.

Eweta, Federația Valonă a Companiilor de Muncă Adaptată (Fédération Wallonne des Entreprises de Travail Adapté), reprezintă toate cele 54 de Companii Valone de Muncă Adaptată, dar și pe cele de limbă germană. Sectorul reprezintă nu mai puțin de 10.000 de lucrători, dintre care peste 8.500 sunt cu dizabilități.

Datele principale ale ETA-urilor din Valonia

ETA-urile, în 2018, au reprezentat peste 10.000 de lucrători (10.250 de locuri de muncă valide și cu handicap), inclusiv:

  • Aproape 8.500 de lucrători cu dizabilități
  • Peste 8.500 de lucrători în producție

Caracteristicile acestor locuri de muncă:

  • Aproape 90% contracte pe termen determinat
  • 85% lucrători cu handicap
  • 361 milioane de euro din totalul produsului
  • 20 de sectoare – Tipurile de activități desfășurate de ETA sunt multiple, existând peste 20 de sectoare majore de activitate: alimentație, meșteșuguri, animale, construcții, lemn, electricitate, electronică, ambalaje, horticultură, tipografie, închiriere, mecanică, metale, curățenie, papetărie, plastic, catering, textile, sticlă și diverse.

3. IDESS (inițiative de dezvoltare a forței de muncă în sectorul serviciilor sociale de proximitate)

Procesul de recunoaștere IDESS (inițiative de dezvoltare a forței de muncă în sectorul serviciilor sociale de proximitate) este guvernat de decretul din 2006 privind acreditarea și acordarea IDESS, definind condițiile și procedurile de urmat. Printre cele 17 condiții care trebuie îndeplinite se numără cele de a dezvolta servicii comunitare în scopuri sociale și de a demonstra relevanța proiectului, precum și viabilitatea economică a acestuia. Întreprinderea trebuie de asemenea să propună, în colaborare cu serviciul public de ocupare, un proiect de integrare socială și profesională lucrătorilor (Belgia Valonia 2006).

Un IDESS este o structură aprobată care oferă servicii locale (lucrări mici de bricolaj, grădinărit) și servicii destinate persoanelor cu risc (taxi social, spălătorie și servicii de vânzare cu amănuntul) persoanelor fizice care locuiesc în Valonia sau organizațiilor nonprofit care au sediul social în Valonia. Unele IDESS pot oferi și servicii de curățenie pentru sediile micilor organizații non-profit. IDESS satisface nevoile indivizilor, deoarece acestea se referă la sarcini minore care sunt prea mici pentru a fi îndeplinite de profesioniști din sectorul privat. Aceștia pot oferi următoarele tipuri de servicii:

  • lucrări minore de întreținere, reparații și îmbunătățiri ale locuinței sunt prea mici pentru a fi de interes pentru o companie „tradițională” și ar putea fi efectuate de un om de mână fără calificări speciale. Aceasta se referă atât la clădirea, cât și la mobilierul destinatarului
  • sarcini minore de îmbunătățire și întreținere a zonelor verzi, cum ar fi: tăierea gazonului; tuns gard viu; îndepărtarea buruienilor din jurul caselor și curților; săparea grădinilor și a terenurilor de legume; tocat lemne pentru încălzire; colectarea și eliminarea deșeurilor și/sau a frunzelor și a ramurilor; curățarea mormintelor; îndepărtarea zăpezii și a buruienilor de pe trotuare
  • transportul social este transportul destinat persoanelor „la risc” fără mașină și care nu pot folosi transportul public sau taxiurile
  • spălătoria socială implică servicii de spălătorie pentru persoane „la risc”
  • comerțul cu amănuntul social se referă la magazine pentru persoane „la risc” (vezi mai jos). Acestea vând produse alimentare sau produse de primă necesitate la prețuri care sunt cu cel puțin 30% mai mici decât cele disponibile în unitățile tradiționale de vânzare cu amănuntul. Activitățile de reparare, reciclare sau reutilizare sunt, de asemenea, eligibile, întrucât se referă la produsele nealimentare și la mâna a doua
  • curățenie spații pentru sediile micilor organizații nonprofit

Un IDESS aprobat poate beneficia de două tipuri de subvenții:

  • o subvenție care este destinată să acopere parțial costurile de funcționare
  • o subvenție destinată să acopere parțial remunerația salariaților SINE (reintegrarea șomerilor foarte greu de plasat în economia de integrare socială), sau a celor care au fost angajați în temeiul art. 61 din Legea organică din 8 iulie 1976 privind Centre publice de asistență socială.

Ajutorul poate fi acordat și sub formă de puncte APE (ajutor pentru promovarea angajării), cu maximum 24 de puncte suplimentare pe IDESS. Mai exact:

  • IDESS primește o subvenție anuală pentru a-și acoperi costurile de funcționare, cu condiția să angajeze cel puțin doi angajați FTE. Aceasta se ridică la 1.000,00 EUR per lucrător salariat cu statut „SINE”, în conformitate cu „Art. 60, Secțiunea 7” sau „Art. 61”.
  • Se poate acorda o subvenție de 11.000,00 euro atunci când sunt îndeplinite trei criterii: IDESS angajează trei angajați FTE cu statut SINE, în conformitate cu articolul 60 sau articolul 61 din Legea organică din 8 iulie 1976 privind Centrele publice de asistență socială; această subvenție este dedicată achiziționării de vehicule care sunt adaptate pentru utilizare de către persoane în vârstă (articolul 3, secțiunea 1, alineatul 5 din decretul guvernului valon) sau persoanelor cu mobilitate redusă, sau adaptării vehiculelor existente; această subvenție nu a fost primită anterior.
  • O subvenție anuală de 13.000,00 EUR per lucrător „SINE” sau „Articolul 61” angajat de IDESS ca FTE.
  • O subvenție suplimentară de 1.000,00 EUR per lucrător care oferă servicii persoanelor „la risc” (vezi mai sus).
  • IDESS poate beneficia și de asistență sub formă de puncte APE, care sunt destinate îmbunătățirii managementului sau lucrătorilor.
  • Întreprinderi de formare par le travail (EFT) – acestea oferă angajare asistată pentru grupuri de persoane defavorizate.(art. 71) În același timp, oferă așa-numita „formare de integrare” menită să pregătească persoana pentru tranziția către angajare.
  • Centrul de integrare socio-profesională CISP

În Valonia, CISP-urile oferă formare profesională și integrarea socio-profesională a adulților cu educație slabă și a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă. Sunt 157 dintre acestea constituite ca organizații non-profit sau în serviciul CPAS. În fiecare an, ei formează aproape 16.000 de cursanți, ceea ce reprezintă mai mult de 5,5 milioane de ore de formare aprobată (cifre 2017, sursa: Interfédé).

Accesul pe piețele publice

Autoritățile publice de la nivel federal și regional au devenit deosebit de interesate de întreprinderea socială ca instrument pentru a-și îndeplini obiectivele. În general, datorită reglementării federale și a măsurilor de sprijin dezvoltate de regiuni, utilizarea clauzelor sociale și de mediu în achizițiile publice este bine dezvoltată în Belgia și face ca autoritățile publice să fie un client important pentru întreprinderile sociale. În multe cazuri, contractele publice au înlocuit treptat subvențiile publice (Huybrechts & Nyssens 2020).

Legislația belgiană permite includerea unor clauze sociale, de mediu și etice în achizițiile publice. O decizie federală (circulară) din 2014 specifică diferitele scheme și căi prin care acest lucru poate fi realizat în practică. Datorită acestei evoluții, autoritățile publice locale, regionale și federale au fost autorizate să solicite respectarea unui număr de criterii sociale și de mediu. În cele mai multe cazuri, întreprinderile sociale sunt încurajate indirect, dar contractul rămâne deschis oricărui tip de furnizor, inclusiv întreprinderilor convenționale. În unele cazuri, totuși, contractele pot fi rezervate pentru anumite tipuri de organizații, favorizând astfel direct întreprinderile sociale (de obicei WISE) (Huybrechts & Nyssens 2020).

Directiva UE 2014/24/UE a fost transpusă în dreptul federal din 2017. Conform celor mai recente date (Belgia 2018):

  • cel puțin 15 servicii federale au rezervat contracte publice WISE-urilor, pentru o sumă totală de peste 1 milion EUR (2016)
  • cel puțin 98 de contracte publice au fost rezervate pentru WISE (2017).

În Valonia, autoritățile locale sunt încurajate să orienteze achizițiile publice într-un mod mai durabil. Clauzele sociale, de mediu și etice pot fi integrate în definirea licitației publice, în cerințele tehnice, în criteriile de selecție și atribuire. Au fost propuse atât autorităților locale, cât și întreprinderilor sociale mai multe documente și instrumente de facilitare pentru facilitează acest proces. „Facilitatorii de clauze sociale” au ajutat, de asemenea, autoritățile locale să introducă clauze sociale (formare, subcontractare către întreprinderile sociale etc.) în contractele de construcție (Huybrechts & Nyssens 2020).

Conform celor mai recente date (Belgia 2018):

  • În 2017, Autoritatea Belgiană pentru Construcții Publice a introdus clauze sociale în contractele care depășesc 1,5 milioane EUR. În 2017 au fost testate 8 contracte cu aceste clauze pentru clădiri din Valonia.
  • În Valonia, autoritățile locale au licitat 124 de contracte publice care conțin o clauză socială (2017).

Accesul pe piețele private

Toate WISE din Valonia operează în principal pe piețele private. Majoritatea EI propun servicii de curățare a locuinței pentru persoane fizice, așa cum fac multe întreprinderi convenționale. Aceste companii propun și servicii în sectoarele de reciclare, construcții și renovare. Tipurile de activități desfășurate de ETA sunt multiple, cu peste 20 de sectoare majore de activitate: alimentație, meșteșuguri, animale, construcții, lemn, electricitate, electronică, ambalaje, horticultură, tipografie, leasing, mecanică, metale, curățenie, hârtie, plastic, catering, textile, sticlă. Toate participă la piața privată. În cele din urmă, IDESS oferă persoanelor sărace un set de servicii locale, cum ar fi grădinăritul și micile renovări, care sunt prea mici pentru a fi relevante pentru întreprinderile convenționale.

Reduceri fiscale

În Belgia, aproape toate WISE-urile sunt asociații și toate sunt entități juridice „non-profit”, adică VZW (vereniging zonder winstoogmerk) în olandeză și ASBL (association sans but lucrative) în franceză. Formularul VZW/ASBL permite desfășurarea activităților comerciale, cu condiția ca aceste activități sunt subordonate misiunii sociale a organizației și că toate profiturile WISE trebuie reinvestite în misiunea socială a organizației (schema de blocare a activelor). În acest fel, responsabilitatea socială este încorporată în WISE prin lege (Huybrechts & Nyssens 2020).