Integrarea Muncii prin Economia Socială: Politici și Întreprinderi Sociale în Spania și Catalonia

Măsuri de sprijin pentru lucrătorii defavorizați și rolul întreprinderilor sociale în crearea de oportunități de angajare

Contextul economiei sociale

Tipologia lucrătorilor defavorizați – Recunoașterea legală a statutului de dezavantajat

Politici de muncă pentru creșterea oportunităților de angajare pentru lucrătorii defavorizați

Întreprinderi sociale de integrare în muncă în Spania – empresa de insertion (WISE): pentru persoanele cu risc de excludere

Contextul economiei sociale

În Spania, statul este responsabil pentru reglementarea, coordonarea și controlul politicilor de ocupare a forței de muncă și este responsabil de gestionarea și controlul prestațiilor de șomaj. Comunitățile autonome sunt responsabile pentru dezvoltarea politicilor active ale pieței muncii pe propriile lor teritorii. Această strategie este implementată prin Planurile Anuale de Politică de Angajare (PAPE).[1]

Orientările privind politicile active de ocupare a forței de muncă sunt stabilite pe o bază multianuală în Strategia spaniolă de activare a forței de muncă, elaborată de serviciile publice naționale de ocupare a forței de muncă cu participarea partenerilor sociali.

Definiția juridică spaniolă a economiei sociale (Legea 5/2011) oferă un cadru legal pentru toate entitățile care aparțineau în mod tradițional economiei sociale și de asemenea, pentru cele mai recente dintre ele. Trei tipuri principale de întreprinderi sociale [2]:

• Cooperative de inițiativă socială (cooperativa de iniciativa social – CIS) – acele cooperative care, fiind nonprofit și independente, se angajează în principal fie în furnizarea de servicii sociale în domeniul sănătății, educaționale, culturale sau alte activități de natură socială, fie în dezvoltarea oricărei activități economice al cărei obiect este angajarea în muncă a persoanelor care suferă de orice fel de excluziune socială și în general, satisfacerea unor nevoi sociale nerespectate de piață (Legea Cooperativă art. 106).

În Spania, există două modele de WISE[3]:

• Întreprinderi de integrare în muncă (empresas de inserción – EIs) care vizează grupurile excluse social

• Centre speciale de ocupare a forței de muncă de inițiativă socială (centros especiales de empleo – CEE) care vizează în mod specific persoanele cu dizabilități (ateliere protejate)

Ambele sunt o calificare acordată de guvernele regionale respectivelor societăți cu răspundere limitată care solicită oficial obținerea calificării, după verificarea faptului că întreprinderile solicitante îndeplinesc caracteristicile specifice descrise in acest document.

De asemenea, mai există:

• Centre ocupaționale (Centros Ocupacionales)

• Întreprinderile organizației naționale spaniole pentru nevăzători (Organización Nacional de Ciegos de España, sau ONCE)

• Întreprinderi de integrare socială pentru persoanele cu risc de excludere socială

Legea include și unele asociații și fundații cu activități economice.

CEPES (Confederația Spaniolă a Angajatorilor din Economia Socială) include o serie de alte instituții din arena economiei sociale: cooperative (în general), societăți de muncă (întreprinderi deținute de angajați), societăți de ajutor reciproc și bresle de pescari (Pfeilstetter și Gómez-Carazco, 2016).

Întreprinderile sociale emergente, de exemplu, alte cooperative decât cooperativele de inițiativă socială recunoscute (CSI), extind granițele sectorului economiei sociale în Spania.

Cooperative de Inițiativă Socială – CSI Întreprinderi de integrare a forței de muncă – EIs Centrul Special pentru Ocuparea Forței de Muncă pentru Inițiativa Socială – CEE
647 201 576
Tabelul 1. Numărul estimat de întreprinderi sociale în Spania, 2017
Sursa: Întreprinderile sociale și ecosistemele lor în Europa – Raport de țară SPANIA, Millán Díaz, Carmen Marcuello, Rocío Nogales, 2020, Comisia Europeană

 

Tipologia WISE * Nr. WISE-urilor* Tipologia & nr. de lucrători defavorizați angajați Sursă de date *
Cooperative de Inițiativă Socială 850 Registrele autonome și provinciale ale cooperativelor
Centre speciale de ocupare a forței de muncă (CEE) 2,202 Persoane cu dizabilități 97,653 BOCG, Monitorul Parlamentului Spaniol (2020). Răspunsul scris al guvernului la întrebarea adresată Parlamentului spaniol
Cooperative de Inițiativă Socială 185 Șomeri cu risc de excluziune socială, cu dificultăți deosebite în accesul pe piața muncii 4,228 Ministerul Muncii și Securitații Sociale. Direcția Generală de Muncă Autonomă, Economie Socială și CSR
Tabelul 2. Numărul estimat de întreprinderi sociale de integrare în muncă, 2021
Sursa: Proiect BWise, Fișă de țară Spania

[1] Politici sociale și de ocupare a forței de muncă în Spania – Analiză aprofundată – Comisia pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale a Parlamentului European, 2017

[2] IPOL | Departamentul de politici pentru politici economice, științifice și de calitate a vieții PE 703.349 6 Parlamentul European

[3] Întreprinderile sociale și ecosistemele lor în Europa | Raport de țară SPANIA

Tipologia lucrătorilor defavorizați – Recunoașterea legală a statutului de dezavantaj

 Cu certificat de la Serviciile Publice Sociale

  •  Persoane cu probleme cu consumul de droguri sau alcool care se află în proces de reabilitare și reintegrare socială
  • Deținuții a căror situație le permite să aibă acces la un loc de muncă, persoanele eliberate condiționat și foștii deținuți
  • Șomeri de lungă durată peste 45 de ani și cu adeverință de la Serviciile Sociale Publice
  • Persoane fără adăpost
  • Solicitanți de azil/refugiați/migranți
  • NEET-uri
  • Femei supraviețuitoare ale violenței
  • Membrii minorităților etnice (de exemplu, romi, sinti)

Alte categorii

  • Beneficiarii venitului minim de inserţie
  • Persoane care nu pot accesa venitul minim de inserție, deoarece nu îndeplinesc cerințele stabilite de articolul 6.1 din Legea 10/1997, din 3 iulie, privind venitul minim de inserție.
  • Tinerii peste șaisprezece ani și sub treizeci de ani din instituții de protecție a copilului

Legea care reglementează WISE precizează grupurile de persoane care sunt eligibile pentru contracte de inserție. Mai mult, aceștia trebuie să aibă o adeverință de la Serviciile Sociale Publice care să ateste situația lor de vulnerabilitate.

Pentru a putea accesa ajutorul stabilit pentru persoanele cu dizabilități, există o cerință esențială să aibă un handicap egal sau mai mare de 33%, la fel și pentru persoanele cu dizabilități intelectuale și/sau dificultăți de învățare.

Legea care reglementează WISE precizează grupurile de persoane care sunt eligibile pentru contracte de inserție. Mai mult, aceștia trebuie să aibă o adeverință de la Serviciile Sociale Publice care să ateste situația lor de vulnerabilitate.

Pentru a putea accesa ajutorul stabilit pentru persoanele cu dizabilități, există o cerință esențială să aibă un handicap egal sau mai mare de 33%, la fel și pentru persoanele cu dizabilități intelectuale și/sau dificultăți de învățare.

Politici de muncă pentru creșterea oportunităților de angajare pentru lucrătorii defavorizați

1. Politici naționale menite să susțină lucrătorii defavorizați

Strategia Spaniolă de Activare a Ocupării Forței de Muncă are în vedere ca obiective strategice sau prioritare, îmbunătățirea capacității de angajare a tinerilor (cu respectarea prevederilor Garanției pentru Tineret) și favorizarea capacității de angajare a altor grupuri afectate în special de șomaj ca:

– persoane cu probleme de dependență de droguri sau alte tulburări de dependență în curs de reabilitare, cu dizabilități

– familii cu un singur parinte

– deținuți și foști deținuți

– imigranți și minorități etnice

– persoane care fug de conflicte de război, dezastre naturale etc. care solicită azil

– femei cu dificultăți de acces la angajare, victime ale violenței de gen, persoane divorțate/separate fără resurse și șomeri vârstnici)

Consolidarea legăturii dintre politicile active și pasive de ocupare a forței de muncă

Ajutoare de la fiecare guvern regional

În cazul Cataloniei și pentru WISE:

  1. însoțirea persoanelor cu risc de excludere de către firme de inserție

    Subvenționează angajarea de către firmele de inserție a unor persoane de suport tehnic în inserție sau producție, în vederea îmbunătățirii calificării profesionale și a angajabilității lucrătorilor în procesul de inserție.

  2. Stimulente pentru angajarea persoanelor cu risc de excluziune socială de către firmele de inserție

    Subvenționează angajarea de către firmele de inserție a persoanelor care se află într-o situație de risc grav de excluziune socială acreditate de serviciile sociale sau care încasează venitul minim de inserție/Venit garantat de cetățenie, pe o perioadă minimă de trei luni de angajare continuă.

Trebuie luat în considerare faptul că WISE-urile nu angajează persoane cu dizabilități, ci doar persoane cu risc de excluziune socială.

Ajutoarele pentru locurile de muncă protejate pentru persoanele cu dizabilități sunt mai mari.

  • Tip contract nedeterminat – suma anuală: bonus de 600 euro
  • Tip contract temporar – suma anuală: bonus de 500 euro
  • Conversia contractului permanent in Contract anual – suma anuală: 650 euro
  • Durata: contract pe perioadă nedeterminată și conversie: 4 ani; contract temporar: pe durata contractului; reglementări: Legea 43/2006

Perspectiva unei firme de inserție:

  • Tip contract pe perioadă nedeterminată: Suma anuală: reducere de 1.650 euro în primul an, 600 de euro al doilea, al treilea și al patrulea an
  • Tip contract temporar: Suma anuală: reducere de 1.650 euro în primul an, 500 de euro al doilea, al treilea și al patrulea an.
  • Durata: 4 ani; valabilitatea măsurii: nedeterminată; reglementări: Legea 43/2006. Contracte formalizate de firme de inserție pentru persoanele înscrise în căutarea unui loc de muncă sub 30 sau 35 de ani, cu dizabilități:
  • Suma anuală: bonus de 1.650 euro
  • Durata: 3 ani pentru contract pe perioadă nedeterminată sau pe durata contractului pentru contracte temporare
  • Valabilitatea măsurii: Nedeterminată
  • Reglementări: Legea 44/2007 și Legea 5/2011

Contracte formalizate de firme de inserție pentru persoanele înscrise în căutarea unui loc de muncă cu vârsta peste 30 de ani:

  • Suma anuala: bonus de 850 euro.
  • Durata: 3 ani pentru contract pe perioadă nedeterminată sau pe durata contractului pentru contracte temporare
  • Valabilitatea măsurii: Nedeterminată
  • Reglementări: Legea 5/2011

2. Sistemul de cote pentru angajarea lucrătorilor cu handicap în Spania

În ultimii ani, a existat o schimbare a politicii către îmbunătățirea capacității de angajare și incluziunea în muncă a persoanelor în detrimentul politicilor pasive și de sprijinire a veniturilor.[1]

Măsurile pentru incluziunea în muncă a persoanelor cu dizabilități în Spania pot fi grupate în trei categorii diferite:

– Primele au ca scop favorizarea integrării pe piața principală a muncii datorită cotei de rezervare de 2% în companiile cu peste 50 de angajați, așa cum este stabilită prin lege, împreună cu alte stimulente financiare pentru angajare sau antreprenoriat și alte acțiuni de sprijin și îndrumare.

– A doua categorie este prin integrarea lor în centre speciale de ocupare.

– Al treilea se concentrează pe facilitarea tranziției de la angajarea protejată la angajarea obișnuită, în principal prin stimulente financiare pentru firmele de angajare.[2]

O evaluare a acestor măsuri pentru perioada luată în considerare dă un bilanț pozitiv: cota de angajare a persoanelor cu dizabilități a crescut la 3%, respectiv 2% în sectorul public și respectiv, privat. În plus, aproape o treime din ocuparea totală a persoanelor cu dizabilități (35% bărbați și 15% femei) beneficiază de subvenții și reduceri ale contribuțiilor angajatorilor la asigurările sociale. Această caracteristică, împreună cu importanța „ocupării forței de muncă protejate” public, explică o stabilitate mai mare a locurilor de muncă a persoanelor cu dizabilități în raport cu alte grupuri ale populației active.

*Politici sociale și de ocupare a forței de muncă în Spania – Analiză aprofundată – Comisia pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale a Parlamentului European, 2017

Legea LISMI 13/1982, din 7 aprilie, privind integrarea socială a persoanelor cu handicap, prin care toate companiile sau companiile spaniole stabilite aici, a căror forță de muncă este mai mare de 50 de lucrători, trebuie să aibă o „cotație de rezervă în favoarea persoanelor cu dizabilități – „2% din forța de muncă”. Acest procent este rezervat persoanelor cu un handicap egal sau mai mare de 33%.

Politici care compensează întreprinderile pentru productivitatea mai scăzută a lucrătorilor dezavantajați angajați – de exemplu pentru costurile de angajare și formare implicate

Legea generală a handicapului (fostă LISMI – Legea integrării sociale a persoanelor cu handicap) stabilește că toate companiile spaniole publice și private a căror forță de muncă (numărul total de angajați, indiferent de tipul de angajare) este de 50 sau mai mulți lucrători trebuie să aibă o cotă de rezervă în favoarea persoanelor cu handicap egal sau mai mare de 33% corespunzator a 2% din forța de muncă. Această lege își propune, printre alte obiective, să promoveze integrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități.

Legea permite înlocuirea cotei cu ajutoare pentru Centrele Speciale de Muncă sau cu contractarea de servicii sau cumpărarea de mărfuri.

[1] Politici sociale și de ocupare a forței de muncă în Spania – Analiză aprofundată – Comisia pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale a Parlamentului European, 2017

[2] idem

3. Angajarea sprijinită

Există inițiative de angajare sprijinită în țara/regiunea dumneavoastră? Dacă da, cum este oferită angajarea asistată? Prin ce activități și aranjamente (de exemplu, plasamente individuale în întreprinderi convenționale, intervenții individualizate de formare, echipe de muncă mobile, aranjamente pentru întreprinderi mici)?

În Spania, angajarea asistată este ansamblul acțiunilor de îndrumare și însoțire individualizată la locul de muncă, asigurate de profesioniști specializați pentru locuri de muncă, care au ca scop facilitarea adaptării sociale și profesionale a lucrătorilor cu dizabilități sau cu dificultăți deosebite de integrare în muncă, în companiile din piața standard a muncii în conditii similare celorlalți lucrători care desfășoară locuri de munca echivalente.

Lucrătorii trebuie să fie angajați de o firmă pe piața regulată a muncii cu contract pe perioadă nedeterminată sau temporară de cel puțin 6 luni.

Aceste firme vor beneficia de beneficiile stabilite în reglementările actuale privind angajarea lucrătorilor cu dizabilități.

În cazul în care angajatul cu handicap provine din personalul unui Centru Special de Ocupare, acesta va fi plasat în concediu voluntar în acel centru.

Următoarele entități pot promova proiecte de angajare și pot fi beneficiari ai subvențiilor corespunzătoare:

  • Asociatii, fundatii și alte entitati non-profit care semnează acordul de colaborare corespunzator cu societatea care urmează să angajeze lucratorii cu dizabilitați la care urmează să se asigure angajarea cu sprijin
  • Centrele Speciale de Angajare, care semnează un acord de colaborare cu firma care urmează să angajeze lucrători cu dizabilități din personalul aceluiași centru sau din alte centre speciale de ocupare
  • Companiile de pe piața obișnuită a muncii, inclusiv lucrătorii independenți, care angajează lucrători cu dizabilități care sunt beneficiari ai acestor acțiuni, cu condiția să aibă printre personalul angajat, antrenori specializați

Acțiunile de angajare susținută vor avea o durată cuprinsă între 6 luni și 1 an, prelungibilă cu încă un an.

Cu toate acestea, în cazul persoanelor cu paralizie cerebrală, persoanelor cu diverse afecțiuni mintale sau persoanelor cu dizabilități intelectuale cu un grad de handicap recunoscut egal sau mai mare de 33%, perioada maximă de 2 ani poate fi prelungită cu până la încă 6 luni.

Subvențiile stabilite vor fi utilizate pentru finanțarea costurilor cu forța de muncă și asigurările sociale generate în perioada de desfășurare a proiectului de angajare susținută, derivate din angajarea de antrenori de locuri de muncă. Este posibil ca această angajare să fi fost efectuată fie în timpul dezvoltării proiectului, fie înainte de începerea acestuia.

Cuantumul acestor subvenții va fi de 6.600 euro pe an pentru fiecare lucrător cu paralizie cerebrală, afecțiune mintală sau dizabilitate intelectuală, cu un grad de handicap recunoscut egal sau mai mare de 65%.

4.000 de euro pe an pentru fiecare lucrător cu paralizie cerebrală, afecțiune mintală sau dizabilitate intelectuală, cu un grad de handicap recunoscut egal sau mai mare de 33% și mai mic de 65%.

2.500 euro pe an pentru fiecare lucrător cu handicap fizic sau senzorial cu un grad de handicap recunoscut egal sau mai mare de 65% și în cazul lucrătorilor surzi și cu deficiențe de auz cu un grad de handicap recunoscut egal sau mai mare de 33%.

Aceste subvenții se vor reduce proporțional în funcție de durata contractului fiecărui lucrător cu handicap, precum și în funcție de ziua lucrătoare a acestuia în cazul în care contractul este cu normă parțială, și se vor acorda pe perioade de maximum un an, prelungibile în condițiile termenele stabilite la articolul 5.2 din decretul regal menționat anterior.

Întreprinderi sociale de integrare în muncă în Spania – empresa de inserție (WISE): pentru persoanele cu risc de excludere

Întreprinderile de Integrare a Ocupării Forței de Muncă înființate prin Legea 44/2007 – oferă locuri de muncă în principal persoanelor cu risc de excluziune socială și trebuie să fie acreditate de serviciile publice sociale responsabile pentru fiecare tip de excludere.

Se consideră societate de inserție orice societate comercială legal constituită sau societate cooperatistă care, calificată corespunzător de autoritățile regionale competente, desfășoară orice activitate economică care implică producția de bunuri și servicii, al cărei obiect social este integrarea socio-profesională și formarea persoanelor care se află într-o situaţie de excluziune social, totul ca proces de tranziție spre angajarea standard.

Companiile de inserție trebuie să respecte următoarele cerințe minime:

  • Ele trebuie să fie promovate și deținute de una sau mai multe entități de promovare care sunt nonprofit. Această participare va fi de cel puțin 51% din capitalul social în cazul societăților comerciale. În cazul Cooperativelor și al Societăților Deținute de Proprii Angajați, această participație trebuie să se încadreze în limitele maxime stabilite în diferitele legislații aplicabile partenerilor colaboratori sau asociați
  • Să fie înregistrate în Registrul corespunzător formei lor juridice, precum și în Registrul Administrativ al Societăților de Inserție al Comunității Autonome
  • Menținerea unui procent anual de lucrători în curs de inserție, indiferent de tipul contractului, de cel puțin 30% în primii trei ani de activitate și de cel puțin 50% din totalul forței de muncă începând cu al patrulea an iar numărul acestor lucrători nu poate fi mai mic de doi
  • Aceste întreprinderi sociale trebuie să reinvestească 80% sau mai mult din rezultatele sau surplusurile disponibile în îmbunătățirea sau creșterea capacităților lor de generare de locuri de muncă și nu ar trebui să desfășoare nicio activitate economică care nu este direct legată de obiectivele lor sociale
  • Să prezinte anual un Bilanț Social al activității companiei care să cuprindă raportul economic și social, gradul de inserție pe piața standard a muncii, componența forței de muncă, informații despre sarcinile de inserție efectuate și previziunile pentru următorul an financiar
  • Aceste întreprinderi ar trebui să ofere orientarea și educația necesară pentru a permite angajaților lor să se integreze pe piața deschisă a muncii. Aceștia trebuie să dispună de mijloacele necesare pentru a respecta angajamentele care decurg din itinerariile de inserție socială și profesională.

Întreprinderile de inserție funcționează conform regulilor pieței și în general, în cooperare cu un ONG sau o asociație locală. Firmele de inserție au jucat un rol cheie în dezvoltarea de itinerarii personalizate în Spania, lucrând în strânsă cooperare cu asociații, ONG-uri și autorități locale.[1]


[1] PROGRAMUL DE ÎNVĂȚARE RECIPROCĂ: SPANIA, 2009


Tipologia lucrătorilor defavorizați angajați

Societățile de inserție pot angaja ca lucrători, șomeri în situații de excluziune socială și înscriși la Serviciul Public de Ocupare, cu dificultăți deosebite pentru integrarea lor pe piața muncii, care se încadrează în oricare dintre aceste grupe:

  • Beneficiarii Venitului Minim de Inserție sau orice altă prestație de aceeași natură sau similară, după denumirea adoptată în fiecare Comunitate Autonomă, precum și membrii unității de conviețuire care sunt beneficiari ai acestora
  • Persoanele care nu pot accesa beneficiile la care se referă paragraful anterior, din oricare dintre următoarele motive: lipsa perioadei de rezidență, lipsa înregistrarii la recensământ sau pentru constituirea Unității primitoare; epuizarea perioadei maxime de primire stabilita legal
  • Tineri cu vârsta peste optsprezece ani și sub treizeci de ani, din Instituțiile pentru Protecția Minorilor
  • Persoane cu probleme de dependență de droguri sau alte tulburări de dependență care se află în proces de reabilitare sau reintegrare social
  • Deţinuţii penitenciarului a căror situaţie le permite accesul la locul de muncă şi al căror raport de muncă nu este cuprins în sfera de aplicare a raportului special de muncă reglementat la articolul 1 din Decretul Regal 782/2001, din 6 iulie, precum şi cei eliberaţi condiţionat precum și foştii detinuti
  • Deținuți minori incluși în sfera de aplicare a Legii organice 5/2000, din 12 ianuarie, de reglementare a răspunderii penale a minorilor, a căror situație le permite accesul la locul de muncă și al căror raport de muncă nu este inclus în sfera de aplicare a angajării speciale prevăzută la art. 53.4 din Regulamentul Legii menționate anterior, aprobat prin Decretul regal 1774/2004, din 30 iulie, precum și cele privind probațiunea și foștii deținuți.

Situația de excludere trebuie să fie acreditată de către Serviciile Publice Sociale competente.

  • Legea vizează persoanele care beneficiază de venit minim de inserție sau cele aflate în nevoie, dar care nu au dreptul la niciun venit minim, persoanele între 18 și 30 de ani provenind de la agențiile de protecție a copilului, persoanele cu probleme de dependență sau persoanele încarcerate.
  • Domenii economice de activitate – principalele domenii de activitate în care operează WISE în țara/regiunea dumneavoastră

Activitatea principală în firmele de inserție este reciclarea, colectarea deșeurilor și colectarea hârtiei cu 30% din total, urmată de serviciile personale. Sinteza lui Marcuello (2008), pe un total de 212 EIs, arată, de asemenea, predominanța sectorului de reciclare cu 22%, a serviciilor personale și a activităților de ajutor la domiciliu cu 17%, iar sectorul construcțiilor și ramurile sale cu 13%. Cifrele sunt ceva mai mari în studiul Fundației Un Sol Mon (2007) pentru 2006, unde 50% aparțin sectorului de reciclare, 30% sectorului construcțiilor, 23% serviciilor personale și 22% serviciilor de afaceri.

Model predominant de integrare*

  • crearea de ocupații tranzitorii care să ofere experiență de muncă și formare la locul de muncă în vederea sprijinirii integrării grupului țintă pe piața deschisă a muncii. Perioadele de pregătire înainte de recrutarea de către același WISE sau de către alți angajatori – plătite doar parțial de același WISE sau de către entități publice – sunt în acest caz posibile; minim 6 până la 12 luni și maximum trei ani de angajare
  • crearea de locuri de muncă permanente care reprezintă alternative durabile pentru lucrătorii dezavantajați pe piața deschisă a muncii

Este o recomandare pentru autoritățile publice să rezerve contractele publice WISES sau să aibă clauze sociale.

Sursa: https://www.areinet.org/que-son-las-ei/

Centre speciale de ocupare a forței de muncă pentru inițiativă socială (Centros especiales de empleo, CEE)

Aceste entități au fost înființate inițial prin Legea 13/1982 pentru integrarea socială a persoanelor cu dizabilități. Acestea efectuează muncă productivă, participă la operațiuni comerciale și urmăresc furnizarea de locuri de muncă remunerate și servicii personale și sociale pentru lucrătorii cu dizabilități care trebuie să constituie cel puțin 70% din personal.

CEE caută să integreze pe piața muncii un număr cât mai mare de persoane cu dizabilități. Recent, Legea 9/2017 privind achizițiile publice a modificat legile anterioare pentru a le specifica ca centre speciale de ocupare a forței de muncă „de inițiativă socială” pe cele promovate și la care participă organizațiile non-profit care au scopul lor social recunoscut în statut, diferențiindu-le de acele CEE din inițiativă de afaceri care urmăresc să maximizeze beneficiile, prin sprijin fiscal primit pentru angajarea persoanelor cu dizabilități.