Contracte publice
Definiție și principii
Ordonanța nr. 2015-899 din 23 iulie 2015 privind achizițiile publice – articolele 1 până la 3 (preliminar)
Contractele publice sunt contracte administrative încheiate contra cost între un organism public (stat, autoritate locală etc.) și un furnizor sau antreprenor privat sau public (companie, asociație sau grup etc.) pentru a răspunde nevoilor acestuia de muncă, bunuri sau servicii. Contractele publice sunt supuse a 3 principii principale:
- Tratamentul egal al candidaților
- Transparența procedurilor
- Libertatea de acces
Orice companie, chiar și una nou creată, poate licita pentru un contract public, singură sau într-o asociere, cu următoarele condiții:
– este la zi cu contribuțiile de asigurări sociale și fiscale
– nu se află în procedură de lichidare judiciară
– reprezentanții acesteia nu au fost condamnați penal în ultimii 5 ani
Proceduri: variază în funcție de sumă, cumpărător și tipul contractului:
Până la 40.000 EUR fără taxe, cumpărătorii publici de toate tipurile sunt scutiți de publicarea contractelor, precum și de procedurile competitive.
Pentru contractele care depășesc această sumă, procedura este legată de tipul de cumpărător și de natura contractului (bunuri, servicii și lucrări):
- Sub standardele minime europene, se numește MAPA (contract de procedură adaptată) : cumpărătorul este liber să definească termenii și condițiile contractului
- Peste standardele europene, acestea sunt proceduri formalizate, guvernate de Codul de Ordine Publică. Aceste contracte pot lua trei forme: cererea de licitație (deschisă sau restrânsă), procedura deschisă cu negociere și dialogul competitiv
Important de reținut:
MAPA, care sunt deschise tuturor tipurilor de companii, sunt contractele cel mai des realizate de către IMM-uri.
Contracte încheiate: închise, fracționate
Contractul public poate fi un contract închis (efectuat într-o manieră determinată) sau un contract divizat (acesta este un acord-cadru: achizitorul public se angajează să atribuie contracte sau comenzi de cumpărare titularului(lor) acordului, într-o anumită perioadă și pentru servicii specifice).
Notă:
Până în decembrie 2021, cumpărătorii puteau atribui contracte negociate fără licitație pre-anunțată sau competitivă pentru achizițiile lor inovatoare de mai puțin de 100 000 EUR, fără TVA.
Piața rezervată
Secțiunea 3 din Codul achizițiilor publice promovează, prin angajare și muncă, integrarea persoanelor cu dizabilități sau defavorizate în societate, permițând cumpărătorilor să își rezerve dreptul de a participa la procedurile pieței publice sau la anumite loturi atelierelor protejate și operatorilor economici care, având în vedere scopul social pe care îl urmăresc, intervin pe piață cu un dezavantaj competitiv, adică companii din economia socială și solidară.
Codul de Ordine Publică prevede posibilitatea de a rezerva anumite contracte publice sau doar anumite loturi pentru organizațiile care angajează persoane cu handicap sau care angajează persoane defavorizate.
Articolul L2113-12: Contractele sau părțile unui contract pot fi rezervate întreprinderilor adaptate menționate la articolul L. 5213-13 din Codul muncii, organizațiilor și serviciilor de asistență prin muncă menționate la articolul L. 344-2 din Acțiunea socială și Codul familiei, precum și organizațiile echivalente, atunci când angajează un procent minim, stabilit prin regulament, de lucrători cu handicap care, din cauza naturii sau gravității deficiențelor lor, sunt în imposibilitatea de a desfășura o activitate profesională în condiții normale.
Articolul L2113-13: Contractele sau loturile unui contract pot fi rezervate pentru integrare prin organizații de activitate economică menționate la articolul L. 5132-4 din Codul muncii și organizații echivalente, atunci când încadrează un procent minim, stabilit prin regulament, de lucrători defavorizați.
Articolul R2113-7: Atunci când cumpărătorul rezervă un contract sau părți dintr-un contract pentru operatorii economici care angajează lucrători cu handicap sau defavorizați, invitația la licitație sau, în lipsa unui astfel de anunț, documentele de consultare se vor referi la articolul L. 2113- 12 sau articolul L. 2113-13.
Procentul minim la care se referă aceste articole este stabilit la 50%.
Piețele rezervate sunt contracte publice cu clauze specifice legate de organizațiile care angajează anumite categorii de persoane. Sunt rezervate structurilor de:
– Sectorul Muncii Protejate si Adaptate (STPA) – articolul L.2113-12
– Integrarea prin activitate economică (IAE) – articolul L.2113-13
– Economia socială și solidară (ESS) – L.2113-15
În afară de această condiție de accesibilitate, celelalte caracteristici ale contractului (clauze de execuție, criterii de atribuire etc.) sunt identice cu cele ale unei piețe nerezervate.
Detaliile unei piețe rezervate trebuie să apară în licitația publică și în regulamentele de consultare.